10.9.16

Samson za paravánem

Možná jste někteří, hlavně z Českých Budějovic a okolí, slyšeli o dřevěné zástěně, která tu teď měsíc bude zakrývat slavnou kašnu na náměstí, a Samsona budou moct lidi šmírovat jen pokud se z galerie vydají po lávce pár metrů nad zemí, která kašnu s galerií spojuje. Tedy ne tak docela, on sám totiž čouhá i tak. A já se sice mezi budějčáky nepočítám, protože tu trvalé bydliště nemám a zatím ho ani přesouvat nebudu, ale jelikož tu bydlím a pracuji, to druhé přímo na náměstí, vídám kašnu každý den, a tak se k tomu i vyjádřím.

Jak jsem se dočetla, důvodem je jakýsi projekt (nemůžu si pomoct, ale pod slovem projekt si stejně vždycky představím rozdělanou práci na nějaké novince), který má lidem ukázat, že památky vnímají automaticky a nijak zvlášť si jich nevšímají. Takže z této udělá součást expozice, ale když ji nemůže zvednout a přemístit do galerie, postaví kolem ní zeď a spojí ji s galerií. A pro ty venku to bude sloužit k uvědomění si, jaké by to bylo bez kašny a jak k památkám přistupují.

Tak předně, nemyslím si, že bych si takhle uvědomila, jak by náměstí vypadalo bez kašny. Protože to vypadá jako by se opravovala a kolem dali dřevěný desky, aby padající náčiní a materiál nezranil kolemjdoucí. A stejně jako velké části ostatních se mi to zvlášť nelíbí.
Nápad je to asi zajímavý, přimět lidi k zamyšlení, jak jsou památky zasazené v prostoru, a k jejich vnímání, ovšem provedení? Opravdu to vypadá jako součást stavebního lešení, a i když by to bylo dražší, hned na začátku mě napadlo, že zrcadla by byla mnohem zajímavější a lépe by utvořila dojem, že kašna chybí. Stejně tak mi přijde hloupé provádět to teď a na celý měsíc. Já vím, že výstavy trvají kolem měsíce a tohle je její součástí, jenže Budějovice jsou stále ještě plné turistů (neřeknu vám, kolik autobusů s východoasijci jsem během posledního měsíce potkala u hotelu. Páč si to nepamatuju.) a stále ještě i svateb a všichni se chtějí podívat na kašnu a vyfotit se s kašnou. A teď zjistí, že když si doma stoupnou k plotu, budou mít fotku úplně stejnou. Den, maximálně týden by proto bohatě stačil. Měsíc je nesmysl. Vážně neznat kontext, myslím si, že probíhá rekonstrukce. Pěkně odfláknutá, když to tak trvá a není slyšet žádná činnost.

Hloupý je také předpoklad autora, že lidi vnímají památky ve městech automaticky, respektive že už je ani nevnímají, a je třeba jim připomenout, jak si mají všímat jejich krásy/jedinečnosti/historie/neposprejované plochy/čehokoli. Předně, z logiky věci se kolem nejčastěji vyskytují místní. A místní kolem té kašny prošli už tolikrát, že se opravdu nebudou zastavovat a rozjímat pokaždé. Nebo si snad autor pověsí do chodby obraz a pokaždé, když jde na záchod, musí vytírat, protože se u něj zastavil a obdivoval ho? Je naprosto přirozené, že po nějaké době přestanu věnovat pozornost tomu, co kolem mě stojí v pořád stejné podobě. Zvlášť, když je to monument nebo velká stavba.

A potom by mě zajímalo, jak ví, že to tak vlastně (ne)vnímají. V pubertě jsem taky prožila období přesvědčení, že jenom já pořádně vnímám okolí, že ostatní vůbec nepřemýšlí o věcech, o kterých přemýšlím já, že ostatní na rozdíl ode mě přehlíží tolik věcí, až bych je chtěla nakopat, že já vidím svět naprosto unikátně a že by se zbytek měl probrat. Řekla bych, že taková egoistická fáze k pubertě patří stejně jako k batolecímu věku. A člověk z ní většinou vyroste, především, když začne mít i přízemnější starosti. Jenže i když autor zřejmě nevyrostl a u svého přesvědčení zůstal, neznamená to, že ostatní vedle těch přízemních starostí už svět vnímat přestali. Jak pozná, že lidi posedávající kolem náměstí nebo mířící přes něj nevnímají kašnu jako konkrétní historickou památku? Z toho, že se dívají před sebe, z toho, že lížou zmrzlinu, nebo z toho, že místo extatického zírání mluví s kamarádem? Copak jim vidí do hlavy, aby s jistotou řekl, že tu kašnu nevnímají, nepřemýšlí o ní, nebo k ní nic necítí? A všechny na lavičkách čelem k ní pro jistotu nevnímá on?

Já ji třeba mám přímo ve výhledu z okna. Je celkem příjemné se na ni koukat a poslouchat vodu, když si člověk potřebuje chvíli dát přestávku. A vůbec u všech udržovaných památek starých nějaké to století jsem vždycky hrdá, že je máme. No a myslet si, že jsem jediná? Hodně z těch, kteří se kolem ní mihnou, ji aktivně vnímají taky. To, že jim to nevidím na xichtě a oni ji hodinu neobchází, vůbec nic neznamená. Kolikrát si s nimi stačí promluvit, ale normálně, ne s kamerou nebo mikrofonem, kterého se chce většina rychle zbavit, ale běžně, mezi řečí. Budou mezi nimi ignoranti, jimž je úplně jedno, jestli na náměstí stojí kašna, sloup, auto nebo pozlacené lejno. Ale víte, jaká hromada bude těch, kdo se smysluplně vyjádří i jinými slovy než "památka, voda, panoráma, svatby"? Myslet si, že jen já vnímám něco víc, je, jak už jsem řekla, pubertální, egoistické a hloupé. A na měsíc zkazit náměstí všem jen proto, že si to myslím, se mi prostě nelíbí. Ještě, že ho to nenapadlo o Vánocích.


Žádné komentáře:

Okomentovat