23.10.16

Technologie jsou zlo!

A pokrok ještě větší!

Kolik lidí bohužel tohle křičí? Já ne. Už jsem na toto téma a v tomto duchu dokonce jednou (dvakrát) psala. Zde. A zde. Ale to první hlavně je dlouhý článek, a já vím, že ho nikdo z těch lenochů schovávajících se mezi vámi nečetl. Navíc obsahuje běžné, suché argumenty, kterým všem plačkám nad dobou oči nevytřu. K tomu bych totiž zjevně potřebovala pořádně savej kapesník. Takže se to asi nestane ani tímhle, zvlášť, když neumím psát krátce, ale přesto píšu, protože ostříhat už jsem se konečně byla, a tak nemám, co lepšího na práci.

Na diskuzi na iDnes se totiž odehrál zázrak. Objevil se tam rozumný komentář v záplavě všech pohrdavě bečících normálních, spořádaných nevoveček, jak oni smártfouny pohrdají, jak za jejich dob to nebylo a jak jsou strašně moc lepší, když se na to neumí ani podívat. A tento komentář mě inspiroval k dalšímu článku, protože jeho logika mi přijde tak pevná, že ji nemůže prostřelit ani totálně nerasistickej policajt z Texasu úplně mírově varující černocha nakupujícího po zavíračce. Nojo, černej humor je zkrátka jako policie. Nechytí každýho.

Obrovská hromada lidí se stále poplácává po zádech, že oni nejsou žádní hlupáci, jež musí skočit po hlavě do všeho, jak se nenechávají oblbnout společnostmi prodávajícími elektroniku a absolutně nechamtivě uctívají své deset let staré mobily bez operačního systému a jak jim stačí počítač, který sotva běží, protože novinky jsou ztrátou času pro úplně nemožné puberťáky nezvládající nic, než každou minutu zveřejňovat nové selfie z koupelen po celém světě. A vždy nezapomenou dodat, že chytré mobily a modernější a modernější počítače jsou zlo a zhouba civilizace. Dovolte mi však jeden příklad.

Představte si aktuální mobil. Kdo to nezvládne, představí si mobil přilepený izolepou k foťáku a spláclý válečkem. Jeho majitel na něm neustále visí, ignoruje svět, pořád se fotí, sdílí hovadiny a jít bez něj na záchod je pro něj nepředstavitelné. Radši se tryskem vrátit, než usednout na prkýnko s prázdnýma rukama. Společnost přirozeně hned prohlásí, jak zářný příklad je to ďábelskosti chytrých telefonů. Zvlášť, když působí chytřeji než onen majitel.

Teď si však představte, že ho tento člověk prodá. Nemá peníze nebo chce nový, to je vedlejší. A koupí si ho někdo, kdo všechny jeho ptákoviny odinstaluje, používá jen některé funkce, jsou dny, kdy se na něj ani nepodívá a klidně bez něj odjede i na výlet. Pořád byste řekli, že je ten mobil zlý? Jestli ano, proč do svých sítí lapil jen prvního a druhý mu odolal? Vážně to bylo přístrojem nebo neschopností prvního nepropadnout zábavě a ukočírovat sám sebe? Jeho neschopností zvládnout své chutě a upřednostnit to, co má, i když ho to zrovna nebaví? Máte pocit, že viníkem je přístroj, a kdyby neexistoval, vysedával by první po knihovnách, jezdil na poznávací zájezdy a v osobním volnu organizoval sbírky na nemocné děti? Že by nepropadl ničemu jinému stejně snadno? Nevisel by na televizi/alkoholu/vysedávání v hospodě/flákání se stejně postiženými kamarády po parcích/čemkoli jiném, co ho zabaví a dodá mu pocit uspokojení, byť zoufalého? A máte snad dojem, že by cokoli z výše uvedeného měla být lepší alternativa? Jen proto, že to provozovali výrostci vašeho mládí?

Také mi přijde poměrně nesmyslné doslova se vytahovat tím, že dávám přednost starému a současné technice ani nerozumím. Jistě, přednost můžete dávat čemukoli, mladému, starému, chlupatému, mrtvému... dokud neporušíte zákon, dělejte si, co chce. Ale chvástat se, jak nejste schopni se na nový mobil s androidem prakticky ani podívat a je to pro vás Uršulina magická krabička, jež vás připraví o hlas a pak o rozum? Chvástat se tím, že nestačíte na pokrok, a volat po jeho zesměšňování a omezování?

A co je nejsmutnější, nedělají to jen ti nejstarší. Jak doba rychle postupuje, zužuje se i období nazývané jednou generací. A už i ta přímo předchozí generace, starší třeba jen o pět let, někdy strčí do kapsy nejzarytějšího důchodce. Už i oni někdy chtějí zakázat ďábelské mobily. Chtějí, aby se děti bavily postaru. Aby si kecly k televizi, jako si k ní kecali a dosud kecají oni. Aby chodily za garáže a vymetaly hospody. Zkrátka, aby se bavily tím, čemu ještě rozumí i člověk, jenž se odmítl seznámit s novinkami jinak než "to je ďáblův vocas, já jsem ten dobrý, který si s ním hrát nebude, ale tobě ho s radostí otřu o xicht." Tedy do chvíle, než se tak děti bavit začnou a jim to zase nebude po chuti. Špatnou zábavu budou totiž mnozí vyhledávat vždycky.

Já dnes už taky nedržím krok s mnoha vynálezy. Chytré brýle se mi zdají jako pitomost a nemám v úmyslu si teď ani v dohledné budoucnosti pořizovat jakýkoli kousek "chytré domácnosti". Z prostého důvodu - nemám zájem ten krok držet. Nepotřebuju to a osobně mi vadí propojování všeho, protože v tom cítím určitou hrozbu pro soukromí. Navíc jsem zjistila, že čím méně bezdrátových přístrojů kolem, tím lépe se mi spí. Ale nenadávám, že to někdo vymýšlí a produkuje, a ani na ty, kdo to kupují a chtějí používat. Nenadávám na ty, kteří se odvážili tomu rozumět a ponořit se do toho, když já to neudělala. To je totiž fakt hloupý.

Ať se vám to líbí nebo ne, doba jde kupředu. Vždycky šla, a i když v některých obdobích pomaleji, vždycky se objevilo něco, do čeho nová generace snadno vklouzla a stará se s tím musela "násilně" seznamovat. A stejně jako mnoho těch před vámi, vy se s tím seznamovat vlastně nemusíte, když nechcete. Ale pak laskavě držte pec a nepouštějte z ní moudra, že když něco nepotřebujete vy, protože za vašich mladých let to nebylo, nepotřebuje to ani zbytek světa. On zbytek světa zase jaksi nepotřebuje drtivou většinu z nás. Včetně vás.

"Podívej se na toho idiota, jak o sebe pořád tříska kameny. Když jsme byli mladý, nikdo žádnej blbej oheň nepotřeboval a taky jsme to přežili. To já nikdy v ruce ty pitomý oblázky neměl a jsem hrdej na to, že nevim, k čemu by mi byly! Kdyby radši vzal kyj a praštil si konečně nějakou ženskou, nerd."


Žádné komentáře:

Okomentovat