7.8.17

Notre Dame a Louvre

V den, kdy jsem se vypravila na ostrov Cité, abych se podívala na Notre Dame, jsem nejspíš obešla největší část památek a Paříže vůbec. No, obešla... A to i přesto, že dopoledne bylo poměrně chladno, větrno a zataženo. Nejdřív jsem se radovala, že nebudu upocená a uřícená než vůbec dojdu na metro, ale nakonec ty mraky a vítr nebyly tak super. Alespoň, že město ano.

Ani tady jsem se neobtěžovala zařadit do předlouhé fronty, která se navzdory časným hodinám před chrámem už vinula (vidíte její zlomek), abych se mrkla dovnitř. Místo toho jsem zamířila do archeologických krypt pod tímto náměstím, kde leží ukázka více než dvoutisíciletého vývoje ostrova a Paříže od doby Římské říše až po předminulé století. Dokonce jsou tam základy starého opevnění, nábřeží a domů, a vykopávky včetně mincí od doby římské Lutécie. A jelikož všechny informační tabule mají texty přeložené i do angličtiny, nemůžu říct, že bych si tuhle výpravu do podzemí neužila.
Poté jsem se trochu courala po Cité a měla jsem v úmyslu vyrazit k Louvru, jenž je přímo naproti na druhé straně Seiny - tady ho vidíte napravo. Jenže jsem se nechala zlákat vzpomínkami na to, jak kolem mě pod Eiffelovkou frčely lodě a já jim celkem záviděla, a u mostu Pont Neuf se k jedné takové hodinové plavbě po Seině přidala.
Skutečně mi ani nepřišlo, že je to rovná hodina, protože jsme obepluli něco z míst, která jsem už viděla, tedy Eiffelovku nebo pár slavných mostů, ale také alespoň z dálky Velký palác, krásné nádraží Musée d'Orsey, mnoho jiných slavných galerií a muzeí jako Réunion des Musées Nationaux, Notre Dame a mnoho dalšího včetně vystrčených půlek někoho, kdo zevloval na nábřeží. (Ale na jeho fotku se netěšte.)
Zjevně loď Johna Hammonda.
Prý že nejkratší most přes Seinu.
Nemůžu si pomoct, ta neostrost a méně jasné barvy vzhledm ke stromům a mostu mi připadají jako CGI ze středověkého filmu namontované k řece, ale opravdu to tam takhle vypadá!
Pak teprve jsem se vydala do Louvru, a to přímo s úmyslem nejít dovnitř. Však chápejte, já zase nejsem do toho umění tak zapálená, zvlášť do malířského, do čekání ve frontách už vůbec ne, a jakmile jsem měla fotku skleněné pyramidy, nebyl důvod, abych se pokoušela dostat dál (já vím, co si řeknete, když vám teď sdělím, že do 26 bych dokonce měla vstup úplně zdarma - ta je blbá!). Místo toho jsem zamířila přímo do Tuilerijských zahrad. Nádherných zahrad, kde, kdyby to šlo, snad sedím doteď. A jak je vidět, naštěstí se i počasí začalo vybírat a vysvitlo slunce.
Prošla jsem je celé, zavzpomínala na díl Simpsonových, kde se Lisa, Homer a had honili právě po nich s francouzskými pašeráky, a vykoukla i na náměstí de la Concorde, kde stojí slavný obelisk, a jen nechuť pochodovat dál mi zabránila vyrazit po avenue de Champs-Élysées až k Vítěznému oblouku, který stojí při pohledu ze zahrad s bránou a obeliskem v jedné linii. Jen jsem si ho přiblížila foťákem a vrátila se vyhřívat se k jezírku.
Jen jsem se ještě rozhodla podívat, jak vypadá podzemní obchoďák Carrousel du Louvre, ale z toho jsem moc nadšená nebyla. Krom několika slavných, drahých značek s kabelkami a šperky a několika restaurací nenabízel prakticky nic zajímavého a nejvíc místa v něm asi zabíral Apple store, který pro mě, vzhledem k tomu, že nemám nic od Applu a po ničem od Applu netoužím, taky nebyl zajímavý. Ale úplně s prázdnou jsem samozřejmě neodešla a ani bez fotky. I když uznávám, že jak asi milion turistů neustále cpalo svoje mobily a foťáky pod špičku obrácené pyramidy a nikdy tam nebyla ani škvírka volná, abych tu špičku třeba zahlédla, bylo otravné.
Pak jsem akorát změnila plány pro zpáteční cestu, protože se mi nechtělo zpátky na Cité, takže jsem místo na čtyřku nasedla na jedničku hned u Louvru, která se později se čtyřkou kříží, a opět jsem zažila překvapení. Už jsem vám totiž popisovala, že velká část metra je ještě horší díra než velká část Paříže. Všechno rozbité, počmárané, nechutné. Ovšem ve stanici Palais Royal Musée du Louvre i v metru ještě pokračuje expozice a je to opravdu úchvatná stanice. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních.


1 komentář:

  1. Všude ses podívala, jen kříže a hřeby, jimž byl přibit Kristus (sic!) jsi neviděla!

    OdpovědětVymazat