14. 10. 2017

Uteč

Originální název: Get Out
Země: USA
Rok: 2017

Znáte komediální duo Kay a Peele? Teď už nefungují, ale mívali skvělé skeče založené na předsudcích i reálných situacích, často rasových, nebo různých absurditách. A jeden z nich, Jordan Peele, natočil tento horor, po němž nebudete mít jen divný pocit, když vás vaše drahá polovička má poprvé představit rodičům. Po tomhle rovnou hezky rychle utečete. Což je něco, co měl udělat Chris, jedna z hlavních postav tohoto příběhu.
Přesně do této situace se totiž dostal s Rose, která se po pěti měsících randění rozhodla, že je načase, aby poznal její rodiče. Nejdřív to jako něco výjimečně děsivého nevypadalo. Jen je Rose odmítla předem upozornit, že je Chris černoch, protože to prý přece není nic, na co by je musela připravovat, takže měl Chris obavy. Ale horor z toho nedělal, bylo mu jasné, že se nějakým trapným chvilkám v rodině vysokoškolsky vzdělaných, bohatých bělochů nevyhne, ovšem věřil své přítelkyni, že jsou to slušní a nerasističtí lidé. Navíc ho nakonec vřele přivítali a naopak z něj byli tak nadšení, až... to začalo působit trochu divně. (Postarší muži v roláku a s brýlemi budou prostě navždy podezřelí, zvláště, když se tak budou chovat.)
Ještě divnější začalo být chování jejich černého správce a černé komorné. Rose byla přesvědčená, že je to jen obvyklá rodičovská "trapnost" a za barvu svého přítele byla ochotná se rvát víc než on. Jenomže u toho nezůstalo a situace měla více a více znatelný nádech stísněnosti. Nejdřív se objevil Rosin výstřední bratr, který se s Chrisem chtěl jen tak poprat a poměřit schopnosti v bojových uměních. Pak ho Rosina matka - psychiatrička proti jeho vůli zhypnotizovala, aby ho odnaučila kouřit, jenže on měl od té doby prapodivné sny. A pak přišla společenská sešlost, kam dorazila hromada přátel Rosiných rodičů a jeden černošský mladík. Prý milenec jedné z postarších dam, jenže přestože Chris sebe i Roda, svého nejlepšího kamaráda na telefonu, neustále uklidňoval tím, že jsou jen trochu švihlí a ze vší přehnané korektnosti se chovají, jako by ještě neviděli černocha, tady už došla slova i jemu.
Onen mladík mu totiž nejprve přišel povědomý. Pak, když si ho vyfotil s bleskem, dostal záhadný záchvat. A když fotku poslal Rodovi, ukázalo se, že je to už půl roku pohřešovaný kluk ze sousedství, který by se nikdy jako ten na slavnosti neoblékal a nechoval a rozhodně by si nezačal s důchodkyní. Roda tak okamžitě napadl jeden z jeho typických scénářů béčkových filmů - kámo, zdrhni, voni dělají z černochů sexuální otroky! A Chris nad tím pochopitelně mávl rukou. Jenomže co se stane, když nezdrhne? Nemůže být i na nejšílenější teorii občas něco pravdy?
Může na tom být něco pravdy, samozřejmě. To byla ostatně zajímavá stránka filmu. Že se jedna bláznivá "filmová" teorie praštěného kamaráda ukáže velmi opodstatněnou, že je to on, tlustý securiťák na letišti, kdo musí zachránit situaci, a ještě jak, a že to vlastně vůbec není tak komediální, jak by se mohlo jen z popisu zdát. Což je pro mě trochu problém. Nejsem si vůbec jistá, jestli je film vážný, jestli je to velmi sofistikovaná hororová parodie, nebo jestli má mít i poselství spojené s problémy střetů černošské a bělošské kultury, když scénky Kaye a Peela nějaké vždycky měly (i když tady nevím jaké, protože na jednu stranu otázka předsudků nastolená na začátku končila ve chvíli, kdy Rose a Chris jednali s policistou, a už se neukázala, nebo tu sice je totální absence respektu k osobnosti černochů, jenže střídaná obdivem jejich fyzických předpokladů, a nakonec bílým vůbec nevadilo "půjčit" si černá těla, vizte vážné "je mi u prdele, jakou máš barvu, jde mi o tvůj talent a schopnosti" a tak dál). Prostě nevím, jestli je to absurdní oddechovka k dnešním poměrům nebo slušné dílo s vedlejší hloubkou.
Jistá jsem si tím, že mě v nejmenším nenudilo. Vlastně nemám nic proti ději ani myšlence. Až do závěru jsem se snažila uhodnout, jestli půjde o pokrytectví rodičů, zvrácenou rasistickou snahu "napravovat" černochy, jestli je to tedy celé v hypnóze, drogách, jestli jim opravdu vymývají hlavu, a ono přišlo ještě brutálnější a děsivější rozuzlení. S kterým si nakonec Chris i dobře poradil, ač když je mi záhadou, že nikdo nepřišel na to, jak si strčil výplň područek do uší. Však jen pár scén předtím mu řekli, že na něj míří kamera. Taky se mi hrozně líbil malý, snadno přehlédnutelný detail, že "Logan" ani "správce" neměli tušení o jakýchkoli gestech nebo mluvě z černošské komunity, které na ně Chris, jenž v takové komunitě vyrůstal, zkoušel, a že to byly hodně významné varovné signály, na něž i skvělým způsobem upozorňovala kamera. Ale zase ne tolik, aby je vnucovala.
Výhradu mám však k ne docela uspokojivému závěru. I když nedošlo k mnoha střetům nebo zase tolika gradujícím náznakům, že jsou ti lidé divní, od začátku byli až ultradivní. Absurdně divní. A hypnóza se zdála být ústředním, velice umělecky zpracovaným a hlavně zapadajícím tématem. S ní bych byla spokojená. Jenže když se odhalila skutečnost, najednou mi přišla jako zbytečně zvýrazněné pozadí, protože dopředu se dostaly nanejvýš fyzické, chirurgické zákroky, a to mi nestačilo. Přišlo mi to trochu mimo. Podkopalo to dojem. Prostě to tak perfektně nesedlo.


Mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat