Trochu nechápu volbu překladu, protože originál mluví o stovce šepotů, přičemž "šeptačů" v knize nakonec nebylo ani dvacet, ale jinak je překlad něco, k čemu žádné připomínky nemám. Na rozdíl od zápletky a zpracování.
Jenže brzy se ukáže, že nemůžou jen tak odjet. Ztratí se Robův pětiletý syn Timmy. Ne na rozlehlém vřesovišti, kam se vydá spousta pátracích skupin, ale přímo v domě. V domě, který několikrát prohledali odshora dolů a kde nikdo není. Tedy nikdo až na podivná otření o rameno, odstrčení, na neustálé noční šeptání. A když tam najdou starou kněžskou díru, kde v době pronásledování katolíků místní ukrývali katolické kněze, a kterou někdo přetvořil na čarodějný pokoj, je jasné, že se tam děje něco zvláštního. Pak jim přímo před očima zmizí čarodějka Ada, jež jim měla pomoci zjistit, jaké přítomnosti tam obchází a jestli Timmyho unesly, tudíž musí sami odhalit, co to je, co za zlo se ve zdech ukrývá, jaký démon nebo ďábel v Allhallows Hall skončil a jak ho vypudit, než bude pozdě.
Veskrze to bylo z větší části fajn. Na začátku trochu nudnější, trvalo mi se začíst. Úsek, kde zmizel Timmy a postupně začalo být jasné, že zmizel uvnitř domu, kdy se začaly ozývat šepoty a projevovat přítomnosti, se mi líbil. Pak přišel na řadu čarodějný pokoj, který lapá lidi a uzamyká je v čase, tedy si k tomu autor přidal celý svůj vlastní folklor jak to v této verzi funguje a jaká mytologie a kouzla tu jak zobrazuje, a to nebylo vyloženě špatné. Bavilo mě to, jednoduše se to dalo prolétnout. Jenom to zpracoval trochu matoucím způsobem. Respektive čtenář dokázal celkem snadno pochopit, jak a kam lidé mizí, jak se stávají vězni v čase a jaké podmínky to pro ně znamená, ale jednak to začínalo znít víc a víc dětinsky a jednak mátl co do chování, pohnutek a podob uvězněných i "zla".
Měl raději mnohem víc rozpracovat, jak otec hlavních postav do pokoje lapal své vězně, aby je mohl okrádat, a vykašlat se na nějakou historii se schováváním katolických knězů před staletími. Zbytečně toho nasekal moc najednou, a bylo by to zajímavější - a nemuselo to skončit až lacině tím, jak se staletí zajatci v čase po uvolnění zla rozpadli v prach, když je dohnal věk. To někdo trefně popsal jako kýčovitý osmdesátkový horor. Také závěr, kdy se ze zla, podle všech odborníků dávného, předkřesťanského, démonického, neforemného, nehmotného a zkrátka "děsivého", vyklubal vychrtlej dědekdémon, jehož se Rob zbavil tak, jak se každý akční hrdina zbavuje záporáka, co mu skočí na střechu auta, aby se rozpustil ve vodě, je.... neuspokojivé zklamání.
Jinak je to víceméně klasika. Postavy byly sympatické, vlastně se mi líbilo, jak celkem rychle přijaly nadpřirozené vysvětlení a začaly hledat Timmyho i pomocí kouzel a rituálů a bojovat se zlem, že se vyhnuly hysterii nevěřících a půlku knihy nestrávily pokusem se přesvědčit, že nadpřirozeno existuje. Nebo že autor přinesl vlastní pojmy a místo jednoznačných duchů pracoval s přítomnostmi, energií a otisky. Ačkoli na konci policie zase přijala nadpřirozené vysvětlení až příliš rychle, ochotně a bez zbytečných pochyb, což se zdálo dost nepravděpodobné.
A vyloženě mě otrávilo, jak se přítomnosti uvězněné v pokoji pokusily znásilnit Adu, když ji tam vtáhly jako jedinou ženu mezi samé chlapy. Bez náhlé ojedinělé sexuální scény, o to spíše násilné, se to mohlo obejít. Navíc ji autor bral víceméně jako zmařený pokus, kde Martin včas zasáhl, ale ať si má Masterton zkušenosti s psaním pro Penthouse jakékoli, navzdory jeho dojmu i jeden náhle ukončený zásun je traumatické znásilnění. Fakt to šlo bez toho - vzhledem ke všemu ostatnímu dění a ladění tento sexuální obrat vyzněl silně mimo. Proto i závěrečné hodnocení vnímejte mnohem blíž k nedobré než mi jednoduchá škála umožňuje, jen se mi nezdálo spravedlivé knihu označit úplně za nedobrou.
Mé hodnocení:
Žádné komentáře:
Okomentovat