12.8.08

Šifra mistra Leonarda

Originální název: The Da Vinci Code
Země: USA
Rok: 2006

Robert Langdon, uznávaný harvardský profesor symbologie, pobývá služebně v Paříži, když ho navštíví policie. Správce uměleckých sbírek v Louvru Sauniére byl zavražděn. Našli ho ležet nahého s rozhozenýma rukama a nohama uprostřed galerie a vedle mrtvoly je napsaná šifra. Robert ovšem ještě netuší, že je hlavním podezřelým, neboť policie už ví, že se s ním měl Sauniére sejít a v šifře uvádí jeho jméno. Pouští se proto ve filmu podle knižní předlohy Dana Browna do pátrání a k svému ohromení náhle vidí, že kamsi do temnot vede stopa zřetelných nápověd, viditelných pro všechny, kdo vidět chtějí, obsažených přímo v díle geniálního Leonarda da Vinci.
Do hry se kromě Langdona zapojí i talentovaná odbornice na šifry a kódy, Sophie Neveu, a Langdonův starý přítel sir Teabing, a na světlo vycházejí záhadné souvislosti naznačující spojení zavražděného s tajným řádem zvaným Převorství sionské, jehož členem byl kdysi i sám Leonardo. Jenže Langdon je stále mezi podezřelými, a když se mu podaří utéct z Paříže a následovat stopy, ukáže se, že police není jediná, kdo o něj usiluje. Objeví se též mnich pracující pro konzervativní katolickou sektu Opus Dei, která se za každou cenu pokouší zničit tajemství Převorství a neváhá při tom vraždit každého, na koho narazí, a monumentalita dvoutisícileté události, jež je krůček od odhalení, přinutí nejednoho z hrdinů změnit strany a pořádně zamíchat kartami, často proti němu.
Nastává tak bezdechá honba Paříží i Londýnem, zatímco nepřátelé beze jména a bez tváře se snaží všechno překazit, jen aby pradávné tajemství přepisující historii nejen katolické církve, ale celého lidstva, zůstalo skryto. Jenže všechna znamení a řády vyplouvající na povrch jsou Langdonův obor, a tak se i přes nesnáze krůček po krůčku dostává stále dál. Pokoří staletí tajných bitev a konečně ukáže na žijícího potomka Ježíše Krista?
Napínavý film pohrávající si s křesťanskou mytologií i fakty, vytvářející vlastní verzi, a to takové, že existuje svatý grál existuje v úplně jiné formě, než se svět domníval, a že existuje také pokrevní rodová linie Ježíše Krista, mě uchvátil ještě dřív, než jsem přečetla knihu. A musím říct, že je napínavější, má větší spád a mně se prostě líbí víc než kniha. Možná obsahuje spoustu klišé a mnozí tvrdí, že závěr je jedna velká zívačka, při níž dostali záchvat smíchu v okamžiku, který měl být nejbombastičtější, ale já ne a opravdu jsem minimálně při prvním shlédnutí za zvuků úchvatné hudby okamžitě propadla podmanivému kouzlu záhad a konspirací ohledně křesťanství a celý nápad se mi moc zalíbil.
Odhalování jednotlivých kousků skládačky navíc probíhá logicky, postupně a bez momentů, kdy divák nechápe, jak na to postavy přišly, a nepodléhá snaze být akční, líbivé a poplatné nepozorné většině. Hodně za to může i předloha, ale jelikož je mnohem rozsáhlejší a každým náznakem se zabývá víc, musel být scénář hodně zredukovaný, a i přesto se s celým svatým grálem popral dobře. Kromě úchvatných záběrů na Paříž a Londýn, cesty Louverem, představování mistrovských děl a namáhání pozornosti, aby z nabytého děje nic neuteklo, totiž také namáhá divákovu fantazii, když ho nechá hádat heslo k mapě ke grálu, totožnost učitele tahajícího za nitky Opus Dei, motivy všech zúčastněných, když se ukáže, že vůbec nikdo nemusí zůstat na stejné straně, na které začal, a vůbec tajemství samotné. A takové filmy, kdy jen nekoukám a pasivně nepřijímám hladký a předvídatelný děj, mám ráda.
Hlavní role Toma Hankse a Ian McKellena (plus Jean Reno, což je jeden z velmi mála mých oblíbených francouzských celebrit) už je poté jen třešničkou na dortu, protože tihle muži jednoduše umí hrát a Robert Langdon ani Leigh by snad nemohli být lepší. Odborník, ale žádný dobrodruh, který se do dobrodružství namočí, i když vlastně neví jak, a v podstatě ho celé rozjede, i když i tomu se pořád diví, a další odborník, na první pohled vetchý stařec posedlý hloubáním v knihách, z něhož se vyklube manipulátor schopný vraždit s neobvykle svérázným přístupem, to je trefa do černého. A tím vnáší do dramatických a zvratů plných událostí i trochu odlehčujícího humoru.

Foto: ČSFD

Mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat