Původní název: Bastardi 2
Země: ČR
Rok: 2011
Druhý díl trilogie o zločinech vyplývajících z tuhého soužití romské a bělošské komunity začíná krátce po smrti největšího bastarda Michala Dostála. Michalův otec a dědeček, nekorunovaní vládci města, jsou přesvědčeni, že učitel Majer stál za vraždami všech tří žáků a mstil smrt své sestry, ze které byli tři mrtví bastardi podezřelí. Začnou tak Majera psychicky deptat a hledají proti němu důkazy. Důkazy hledá také nový policejní vyšetřovatel Karas, jenž přebírá agendu po zesnulém policejním vyšetřovateli Palečkovi. Jemu se navíc v případech úmrtí "bastardů" něco nezdá a začíná se zaměřovat též na Majera, který je v tuto chvíli již ředitelem školy.
A to je vlastně všechno, co zahnruje velmi jednoduchý děj. Rodina Dostálových hrající si na malé české mafiány ovládající cikány prolezlé městečko se mstí za mstu učitele, teď už ředitele Majera, která dosáhla až smrti tří dětí, z nichž jim jde o mstu jen za tu jednu, posledního dítěte, fracka Michala Dostála. Samozřejmě škola a město fungují dál jakoby nic a ulicemi se jen sem tam nesou povídačky o tom, že vraždil asi učitel Majer. Děti jsou dál nevycválané a nevychované, nikdo s tím nic nedělá, učitelé se střídají až moc, protože staří už na to nemají nervy, ale škola je tu spíš tak na okraj, mnohem víc prostoru se dostává i dalším obyvatelům a hlavně radním.
Bohužel nevím, jestli to měl být pokus o českou pseudogangsterku, protože začátek si na ni rozhodně hodně hraje a i s hudbou mu to celkem jde. Pak se vrátíme do školy a ke starostem ohledně zlobivých dětí a zkoušíme se vrátit i k úžasu a černému a morbidnímu humoru prvního dílu. A nakonec se dostaneme přes policejní linii s novým vyšetřovatelem až k akční detektivce, která skončí několika mrtvými a nádhernou absurdní finální scénou, čili těžko vybírat a těžko říct, zda to vůbec má jeden určitý styl. To není dobré znamení.
Co však musím vypíchnout, je Krampol v roli Dostála nejstaršího, hlavy mafiánské rodiny. Jeho řev na hysterickou manželku, chování na zasedání zastupitelstva a i chování na "zasedání" svých "kolegů" se mu moc povedlo. Ani Dejdar coby vyšetřovatel Karas nebyl špatný, ačkoli to, že Majera začal podezřívat prakticky okamžitě bez toho, aby film ukázal alespoň malý náznak, že má důvod, mi přišlo přehnané. A také Županič coby zástupce ředitele, jenž nakonec vezme partu dětí na lyže, sednul do filmu dost dobře. Na těchto hercích je zkrátka znát, že jsou ve své práci kovaní a není pro ně problém přinést osvěžující prvek i do tak kritizovaného kusu.
Akorát všechno ostatní bylo trochu horší. Pár povedených hlášek, pár vtipných momentů, několik na city hrajících scén, ale konec? Proboha kde to jsme? Pan Majer tak krásně neuměle zahrál finální konfrontaci, že byl fakt hrozný. Až na úplně poslední scénu, jež mě hrozně rozesmála, ačkoli vůbec nebyla vtipná. Motanice vzájemných vztahů a toho, co kdo komu udělal, by byla i na místě, ale pouze s jiným námětem a s jiným směřováním filmu. Zkrátka se to každou chvilku odklánělo jinam, ústřední postavy jedničky, které nepochybně měly mít hlavní slovo i ve dvojce, vystupovaly zřídka a nahrnuly se až na konec a ten byl až nesmyslně brutální vzhledem k tomu, co jsem očekávala od tématu nastíněného na začátku. Nejspíš můžu zjednodušeně říct, že snaha o gangsterku a detektivku byla až příliš ambiciózní a nepodařilo se ji naplnit.
Foto: Ann Taylor
Mé hodnocení:
Žádné komentáře:
Okomentovat