5.1.19

The Witch in the Window

Originální název: The Witch in the Window
Země: USA
Rok: 2018

Jak jen uchopit tento film? A jak vůbec zdůvodnit, proč jsem se na něco takového, co za to nestojí natolik, že to ani nebylo pojmenováno v překladu a titulky to mělo slovenské, vůbec dívala? No... asi od začátku. Hledala jsem pár konkrétních titulů a postranní nabídka na ulozto mi ukázala i tenhle. Já si řekla proč ne... a mám dojem, že to je typické televizní C s jednou naprosto úžasnou scénou, bohužel nerozvinutým super nápadem a koncem, který se snažil být tak hustě mysteriózní, až moc nedává smysl. 


Simon si vyzvedává svého syna Finna, který žije s matkou v New Yorku. Ona je už trochu moc nervní, Finn trochu moc porušuje pravidla a cesta s otcem na venkov ve Vermontu vypadá jako dobrý nápad. Simon tam totiž koupil dům, na kterém je potřeba trochu pracovat, a přestože původně měl v úmyslu ho zvelebit a zase se ziskem prodat, uvažuje, že by díky němu mohl získat zpět ženu i syna. A i Finnovi se tam přes počáteční raně pubertální nálady líbí.


Soused, jenž jim pomáhá s rozvody, jim však prozradí, že prodávající nebyl úplně upřímný ohledně historie domu. V minulosti v něm totiž žila Lydia, jež přišla o manžela a syna, pro všechny z okolí se stala nepříjemnou čarodějnicí, děsila je svými zlými pohledy a pak, když si městečko začalo šuškat, jak je zvláštní, že celé dny nonstop vysedává u okna, se teprve zjistilo, že už je několik dní mrtvá a všichni se kradmo dívají jen na její tělo. Jenže hned nepřiznal, že tím to neskončilo. Několikrát ji v okně viděl i po její smrti a pohřbu. Ani to ale zmiňovat nemusel, protože Simon a Finn brzy sami zjistí, že Lydia dům neopustila. A co víc, nechce, aby ho opustili ani oni, přičemž každá úprava, která dům dělá obyvatelnějším a příjemnějším, ji a její moc přitahovat si ty, které si vyvolila, posiluje. Nakonec se Simon rozhodne postavit se jí a alespoň Finna zachránit. Ale je ještě čas, aby doopravdy odešli? Nebo je už má v hrsti?


Jak se to vezme. Rozhodně vás v hrsti nebude mít film, opravdu to byl velice průměrný televizní kousek na sobotní odpoledne a ani trochu strašidelný. Předně bych ale chtěla vypíchnout jeho dobrý nápad a úmysl. Třeba se docela povedlo ukázat pokus o obnovení vztahu mezi synem a otcem, který odešel od rodiny kvůli problémům udržet svůj život nad vodou, aby ji nestáhl s sebou. Mají se totiž opravdu rádi, pokouší se znovu spojit a hlavně jejich interakce působí hodně realisticky. Vlastně Simon by mohl být i sympaťák a Finn zdaleka není špatné dítě. K tomu oba prakticky hned uvěří v existenci čarodějnice a vyhneme se tak hororovým klišé, a snaží se najít nějakou nehysterickou cestu. Potom se mi hodně zalíbilo nastíněné téma stereogramů. Pokaždé, když na něj byl záběr, jsem s určitým podezřením zastavovala obraz a kontrolovala. A opravdu se ukázalo, že měl někdo super nápad - nejdřív v něm byl totiž nápis FINN, poté, když se začaly ozývat první divné zvuky, jakási čmáranice, a nakonec, když už se dům projevil naplno, LYDIA. Pořád je to ale detail, který vůbec není snadné zachytit a který vlastně nezachytí nikdo, kdo ho nehledá. Je proto škoda, že pak už s Finnovým stereogramem nepracovali, protože to mohlo být hodně originální.


A další z pozitivních věcí je nepochybně scéna, kdy Simon a Finn poprvé uvidí Lydii. Protože to je tak divné, že nevím, zda se jim trapně nepovedl pokus o napětí, nebo zda to má mít komický podtón. Lydia totiž najednou sedí v křesle, Simon a Finn stojí za ní, šeptem se dohadují, nakonec si před ni dřepnou a pokouší se s ní promluvit. Prostě... vidíte ducha, tak se pohádáte co jako teď máte dělat, houknete na toho ducha, že ho vidíte, tak ať se nepředvádí, a pak se ho pokoušíte probudit? Fakt jsem nevěděla, jestli kroutit hlavou, nebo to přijmout a smát se. A jestli to je jenom omyl a nepovedený pokus, rozhodně patří k těm, co jsou tak špatné, až jsou výborné. 


Na druhou stranu, hodně ujetá je počáteční premisa filmu. Finn vypadá tak na 12. Jeho matka asi je psychicky labilní, protože se skládá vždycky, když někde umře koťátko, a je přesvědčená o blížícím se zániku světa. Ale celý důvod, proč měl Finn průser a odjel s otcem odstřižený od technologií byl ten, že nedovoleně vlezl na internet... a cosi viděl. Chvílemi je naznačováno, že matka jen dramatizuje, chvílemi, že z toho on má trauma... a pak z něj vypadne, jak ve zprávách viděl, jak někomu uřízli hlavu (reportáž o ISIS?). A měl průser jako vrata. Tohle jsem nepobrala. Další věc, kterou jsem nepobrala, pak byla, proč Lydia k domu stále lákala i onoho souseda elektrikáře, když si očividně jako nové společníky vybrala Simona a Finna. Jeho spojení s událostmi ve filmu chybí a Lydiin "zájem" o něj měl skončit nejpozději před závěrem.


A ten taky moc nechápu. Myslím, že nemá smysl hrát si na spoilery, takže dovedu pochopit, že když Simon zjistil, že Lydia dům opustí, jakmile převezme její místo, tak to udělal, protože konečně mohl pro rodinu učinit něco dobrého - udělat dům obyvatelný, "vysvobodit" je z New Yorku, který je ubíjel, a dát jim budoucnost, a to bez svých nezdarů. Tohle by se dalo udělat i bez nadpřirozena jako pokus o východisko z deprese a tak podobně. Znamenalo to i docela "šťastný" konec, protože Finn zjistil, že v domě teď místo Lydie zůstává otec a mohl tak mít určitým způsobem oba rodiče někde, kde se jim oběma líbí. Ale "netypické osvobození" Lydiina ducha, když se najednou objevila jako žena z masa a kostí na newyorském chodníku, to už je víc než švihlý. Zvlášť, když se asi nikdo nebude obtěžovat s rozpočtem pro pokračování.


Zbytek naštěstí docela smysl dával, jen byl trochu moc nevýrazný, mnohem víc by se hodil jako rodinné drama očištěné od všeho nadpřirozena a nálepek horor. Nejvíc ze všeho se totiž točil kolem dialogů, emocí, postrádal akci, postrádal veškeré napětí a děs (ty dvě scény, ve kterých Lydia křičí zůstaň, nepočítám ani omylem), nějak prostě postrádal šťávu. 

Foto: ČSFD

Mé hodnocení:

1 komentář: