18.2.11

Ztracený svět: Jurský park

Originální název: The Lost World: Jurassic Park
Země: USA
Rok: 1997

Od zničení Jurského parku na ostrově Nublar uběhly čtyři roky. Všichni přeživší se zavázali slibem mlčenlivosti, a tak se veřejnost nikdy nedozvěděla, co se stalo, a ostatní na to chtěli zapomenout. Jenže John Hammond velmi dobře ví, že Nublar nebylo jeho jediné tajemství a že se situace vinou náhody, jeho selhání a zdravotní nezpůsobilosti může změnit. InGen totiž převzal jeho synovec, který se chopil původního nápadu a chce převézt živá zvířata do Států, kde by vytvořil menší, ale zato jistější zoologickou zahradu. A jak že se dostane k živým zvířatům? Že by chtěl znovu započít výzkum? Je to mnohem prostější - existuje ostrov Sorna, kde doopravdy dinosaury přiváděli na svět a nechávali vyrůst a teprve potom posílali na Nublar. Jenže hurikán zde zničil vybavení, zvířata získala volnost a vytvořila si svůj vlastní ekosystém.
John ale v žádném případě nechce, aby provedl svůj plán - totiž najmout si žoldáky, ulovit dinosaury a převézt je na pevninu. Sestaví proto vlastní vědecký tým, který má život zvířat na Sorně zmapovat a zveřejnit dřív, než ho InGen zničí. A protože vždycky byl trochu příliš potrhlý a optimsitický, nechá jako předvoj odjet Malcolmovu přítelkyni Saru, čímž Malcolma donutí přidat se k technikovi Eddiemu a dokumentaristovi Nickovi k dalšímu dobrodružství a přes pochybnosti o možnosti přežití odjet. Tentokrát s plným vědomím nekontrolovatelnosti ostrova a jejich bezpečí.
Kupodivu ale docela dlouho vše vypadá v naprostém pořádku. Sara už roky studuje africké šelmy, a tak ví, jak se chovat v divočině, o všechno se důsledně stará, a tak jejich přítomnost zůstane utajena a oni poklidně sledují dinosaury. I když Malcolma šokuje, že se na ostrov potají svezla i jeho pubertální dcera, která netušila, kam míří. Pak ale zjistí, že kromě nich dorazili i lovci a začali zvířatům silně narušovat jejich teritoria snahou dostat je do klecí. A protože Nick kromě dokumentaristy působil i jako "profesionální anarchista, ochránce přírody a sabotér", vypustí chycené dinosaury a nechá je zničit tábor lovců. A tím započne celý průšvih, protože nedaleko od něj najde úmyslně poraněné mládě tyranosaura, které chtěl vedoucí lovců použít jako návnadu na samce, a přinese ho do jejich vlastního tábora k ošetření.
Rodiče mláděte ho totiž vystopují, zaútočí, zlikvidují veškeré spojení s pevninou a dojde k prvnímu úmrtí. Od té doby jsou všichni lidé na ostrově odkázáni k poslední naději, tedy že snad bude fungovat stará vysílačka někde uprostřed zarostlých budov, a čeká je nebezpečná cesta územím nejen tyranosaurů, ale i zákeřných velociraptorů. A i když se nakonec většina dostane v pořádku zpět do civilizace, pokus odvézt z ostrova tyranosaura a jeho mládě, tedy získat alespoň minimum toho, pro co si InGen přijel, přinese nový horor - opět se věci vymknou kontrole a dravé zvíře má nové teritorium. Celé San Diego.
A i když i tady existuje kniha Ztracený svět: Jurský park, nemá už s filmem prakticky vůbec nic společného, snad kromě některých postav, a je potřeba po zbytek filmů Stevena Spielberga na ni zapomenout. Jde totiž už prakticky o naprosto čistou honičku za záchranou života, která je v tomto případě místy až zbytečně natahovaná, bez nějak zvlášť promyšleného pozadí a důvodu, který zde jako by byl stvořený až později a jen proto, že bylo třeba zajistit, aby druhý ostrov a další cesta na něj dávaly smysl. Vlastně je totiž nakonec úplně jedno, proč na ostrov přijeli a co tam dělají, protože hlavní scéna je tu daná. Zuby, drápy, krev a utíkej nebo zemři. Nezáleží na tom, že je na začátku klid, ten je falešný a všichni to vědí. A vlastně ani nikoho nezajímá, že jedni pozorují a druzí plundrují. Hlavně, že dinosaury vidíme od první chvíle a dojde k řeži. Dokonce bych řekla, že s tímto záměrem můžou scény z Hammondova sídla nebo hádání se ve skladu a na lodi poměrně rušit, protože už stejně každý tuší, co se stane, a těší se jen na to.
Mně to přitom v nejmenším nevadí. Myšlenka nového parku, do něhož je třeba nalovit dinosaury, je průměrná a není třeba se na ni soustředit. Podstatné je, že mám komu fandit, tedy jsou zde "hodní vědci", "zlá korporace" a prakticky nestranní dinosauři, kteří sežerou každého. Navíc tu nechybí dítě, aby mohla většina diváků projevit svůj rodičovský instinkt a doufat v jeho záchranu, a stačí si jen sednout, zapnout, hlavu vypnout a bavit se. Snad jen je nutné sem tam dát pozor na zvuk, protože hudba hrozně řve, ale dialogy jsou o dost tišší, což je ale dost vina práce s dabingem. Také se do hlavních rolí kromě tyranosaura dostávají raptoři a compové, kteří zde hrají svou nezastupitelnou úlohu docela zásadně ovlivňující příběh, a prospívá i změna prostředí z rozvrácené "civilizace" na čistou divočinu, kde už nejsou hosté zmatená zvířata, ale lidé. A také za to zaplatí.
A nakonec samozřejmě ani v druhém díle nechybí jistá dávka humoru, hlavně díky Jeffu Goldblumovi, který z Malcolma dělá tak trochu figurku, mnohem "figurkovitější", než byl Alan Grant.
Foto: Ann Taylor

Mé hodnocení:


Žádné komentáře:

Okomentovat