26.2.20

Šmejdi

Originální název: Šmejdi
Země: ČR
Rok: 2013

Velmi, velmi známý dokument, který měl odstartovat lavinu protestů a opatření, díky nimž se zájezdový prodej zaměřený na seniory už tak moc nepoužívá (ačkoli myslím, že lidé dávno věděli, jak to chodí, akorát si stěžovali jen mezi sebou a tohle určitým způsobem sjednotilo velké množství), jsem viděla hned, jak jsem mohla. A myslím, že určitě stojí za zmínku.


Autoři tohoto dokumentu se rozhodli zmapovat předváděcí akce, na které většinou seniorům chodí, či teď už spíš chodily pozvánky, kde stálo, že jde o výlet na nějakou památku, hody nebo podobně za 49,- Kč nebo podobnou nízkou cenu včetně dopravy a oběda a většinou ještě s dárkem pro zúčastněné (jak si pamatuji z pozvánek pro prarodiče, tak to bývaly extra dárky pro ženy, pro muže a pro manželské páry - tu plastovou nápodobu rustikálních kukaček máme doma dodnes). Buď vůbec nebo jen velmi malým písmem s dodatkem o předváděčce nejrůznějšího zboží. A tak se lidé, kteří se těšili na zámek, dostali k tomu, s čím na začátku nepočítali. Do sálu obvykle v nějakém zapadákově, kde několik hodin poslouchali prodejní nalejvárnu, jak jsou hrnce, deky, mixéry, vysavače, lampy, inhalátory, matrace té které společnosti geniální a zázračné, se vším jim pomůžou, jak obsahují tajné prvky a jak je skvělé, že oni teď mají šanci koupit jednu sadu ne za 60 tisíc, ale s vylosovanou slevou třeba jen za 20, no pakatel!


Háček byl samozřejmě jednak v úplně obyčejném nebo i podřadném výrobku s hodnotou deseti i vícenásobně nižší, jenž se jim mnohdy už nepovede reklamovat a vrátit, jednak v tom, že málokdo měl k dispozici takové částky, takže se upsali nebankovním úvěrovým společnostem, a jednak v tom, že i pokud někdo kývnout nechtěl, prodejci dobře nastudovali postup, aby ho k tomu dotlačili. Po prvních pár minutách nóbl přednášení se začali k účastníkům chovat jako k malým dětem a pak jako ke zvířatům, začali vyhrožovat, měli brutální poznámky, jak pokud nekoupí, tak umřou, protože se očividně nezajímají o své zdraví, upírali jim slíbené jídlo, zdravý nebo diabetik, co na tom, pokud se to někomu nelíbilo, nekompromisně ho vyhodili, ačkoli třeba ani nevěděl, kde zrovna je, a mám velké pochyby, zda se alespoň v 10 % případů odehrála vůbec ona slíbená akce a nebyla to po celé dlouhé hodiny jen úmorná nalejvárna. Samozřejmě předváděli mnoho dalších dobře nacvičených triků, které film popisuje, a využívali větší zmanipulovatelnosti seniorů. Vše s velkou opatrností, aby se jim tam nedostala kontrola ČOI.


Kromě ukázek z těchto akcí, kdy člověk prostě jen zírá, jak někdo může takhle vyjet i proč si to lidé nechají líbit, když někteří nevypadali tak staře a nemohoucně, film přidává rozhovory s některými účastníky. Ti líčí, co a za kolik kde zakoupili, protože zjevně netušili, že je to šmejd, a pokouší se rozebírat s nimi i důvody, proč jezdí. Ale kupodivu to není jen všude omílané "nikdo se o mě nezajímá". Někteří to tak měli, ale například "hlavní" účastnice Dana neustále jezdila s "kámoškama", muž, jenž často vystupoval s ní, byl její kamarád, očividně měla kolem sebe spoustu lidí, očividně jí vadilo, že neustále utrácí desetitisíce a že tam na ni řvou a vyvíjejí nátlak, ale jezdila dál a dál a dál. I když slíbila konec, jela zase. Přes prostřihy na advokáta a na psycholožku se totiž můžeme dozvědět, že nakonec se snadno může vytvořit i závislost, a ohromnou roli tu hraje něco, co bohužel vůbec nezaznělo v tomto filmu, ale co jsem slyšela v souvislosti s jiným dokumentem - lidé často jedou proto, že si chtějí dokázat, jak to zvládnou a jak oni nepodlehnou. Prostě chtějí ukázat, že nejsou tak staří a padlí na hlavu. Jenže bohužel, prodejci jsou vždycky ve výhodě.


Proto se mi také dokument hodně líbil. Neukazoval jen záběry z akcí, těch je ostatně na youtube nemálo k nalezení, a nebyl tak jednostranný. Nechal promluvit i "oběti" a diváka přitom nijak nekorigoval. Z toho, co řekli a ukázali všichni, si mohl udělat vlastní úsudek. V mém případě třeba to, že křičet, aby se děti věnovali prarodičům, tak docela nepomůže, protože mnohdy je to stejné, jako u gamblera. I když má kolem rodinu, pojede zase. Ví, co se stane, ale tentokrát to přece určitě zvládne a prostě musí. Jinak je také samozřejmě skvělé, že se po tomto dokumentu začala měnit legislativa a asi to skutečně ustoupilo. Bohužel, kdo chce, vždycky si najde nový způsob, jak z někoho vytáhnout peníze, takže je třeba neusnout na vavřínech a nemít ochranu spotřebitele za vyřešenou.


Foto: ČSFD


Mé hodnocení:

5 komentářů:

  1. Viděla jsem krátce po premiéře, vzala jsem matku, i když ona není cílová skupina (mladší a z Prahy), vstupné měla zdarma v rámci prevence, to bylo hezké. Taky jsem nechápala, proč jezdí znovu a znovu.
    A včera další Infitrace, tentokrát zvířata. Takovýho hnusu a špíny kolem. Už jsem unavená, nechci na to myslet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Včera? Díky za info, sleduju je, ale nikdy nehlídám, kdy to vyjde. Tak to se mám dneska na co koukat (i když třeba ta infiltrace s prodejem po telefonu nevypadala, že je pojatá zase tak zajímavě a předtím s tou nemocnicí si myslím, že se štrejchli výběrem, protože se tam nikdo nikam neinfiltroval, odvysílali už docela hodně vyždímanou kauzu).

      Vymazat
    2. Týbrďo, já mám dojem, že ta holka z Pet Heroes se mnou chodila chvíli na vysokou, jestli je to ona - ale ona má takové specifické rysy, že dost možná je.

      Vymazat
  2. Anonymní7.3.20

    Dělala jsem nějakou chvilku pošťačku a v těch bytovkách a pečovatelákách měli na stolečku u schránek taky plno letáčků, plno "Magnetů" jsem dávala i do schránek, babka na mě, že proč to nezahodím už cestou, tak já na ni, že někdo mě uvidí a pak budu na Primě :D že pošta vyhazuje poštu XD

    OdpovědětVymazat
  3. Moc krásný dokument, zvlášť konec.

    OdpovědětVymazat