11.7.13

Babovřesky a jiné jakože komédie

Jinak též pokusy o komedie. Slovo humor se o nich totiž nedá použít jinak, než se silně ironickým nádechem. Hůůůmór. Děláme hůmór, né?

Autoři takových filmů totiž skutečný humor nedělají. Těží asi z takových těch scének, které se vám stanou ve škole nebo na pracovišti nebo s přáteli, ale když se nad nimi na pět vteřin zamyslíte, zjistíte, že nestojí ani za to, abyste je zmínili kamarádovi. Ale autorům vystačí na celý dvouhodinový... dílo. A ano, narážím trošku na Trošku. A jeho... dílo. Ale to hlavně proto, že jiné filmy označované za české (letní) komedie dobrovolně neznám. A budu v tom pokračovat. Protože to, co předvedl ve svém posledním počinu, už je vrchol nevkusu a bohužel neumu. Princezno od mouky, kdepak jsi?

Kameňák je alespoň soubor vtipů s nějakým dějem, i když ohranými a známými, často trapnými, ale Babovřesky vůbec. Co se tam vlastně děje? Parodie na vesnické drbny, které v této podobě už dávno neexistují, pokud vůbec kdy existovaly i jinde než v představách, stejně jako jejich život točící se kolem fary a kněze, což šlo vzít za realitu možná ještě tak v době natáčení Slunce sena, které ale nejsou uvěřitelné a jaksi je nelze vystát. Nemají v sobě nic, čemu by se dalo smát, ale hodně, za co je nakopat. Navíc vypadají mizerně a nuceně. Já na vesnici žiju. Dokonce na jihočeské vesnici. A dokonce na vesnici, která je asi čtvrthodinku od Hoštic u Volyně. A v dětství jsem spoustu času trávila v jiné vesnici Hoštice. Ale tohle jsem nikdy nezažila. Pan režisér má poněkud poupravené vzpomínky a mínění.

Tak když už ne realita, máme tu ten hůmór. Neustálé děsně nenápadné opakování do koulí, koule a na koule té asi nejmladší postavy. Tedy její asi jediná scénka. To má být vtipné? Je vtipné to, že mladá holka suverénně hlásí, že jde připravit led na otcovy koule matce, která ho do nich před chvílí nakopla, ale asi utrpěla úraz s amnézií jako následkem, protože se jí ptá, co si hodlá otec chladit? Hahaha, teď se popadáme za břicha. A nebo člověk s příjmením Šoustal, jehož osloví Šukal, to je strašně moc vtipné, přímo břeskně. Babobřeskně. A vrcholem je výstup velmi staré dámy, která o samotě ve svém domě cosi kutí, a má zapotřebí dvě vteřiny před smrtí do prázdné místnosti zahlásit 'Ty vole a je po mně' a následně zemře. Cože?

To se opravdu musí točit tohle? A jestli si ještě někde přečtu, že Troška říká (Honzo vstávej), že to točí pro lidi, tak bych autora tohoto citátu tohoto výroku tohoto člověka ráda odkázala na naprosto geniální britské sitcomy, například Haló Haló, u kterého zas a znovu padám smíchy a jako trapný skeč mi tam přijde máloco. A absurdní je to úplně stejně, stejně jako zápletka je naprosto jednoduchá, tady například snaha kavárníka ukrýt pro německé okupanty vzácné obrazy a taky na tom něco trhnout, jen se na ni nabalují další a další trable a nedorozumění. A pokud by se jim nechtělo překračovat hranice, přišel by odkaz na sice z minulého režimu, ale pořád skvělé filmy jako Marečku, podejte mi pero, Jáchyme, hoď ho do stroje, Jen ho nechte, ať se bojí, Zítra to roztočíme, drahoušku, a nebo i porevoluční Ranč u Zelené sedmy a další a další. Viděli jste v nich někdy, že by se tam lidé pro humor museli častovat nadávkami a odhazovat svršky? A co takový Burian?

To ale ne, my máme jiné klenoty, my máme klenoty, kde je největším uměním to, že starosta nemá páru o angličtině a na jeho špatně pochopený anglický pozdrav odpoví stará babka německy, potom to, jak se lidi nakopávaj do rozkroků a škubou si vlasy, a následně vulgarity. A aby toho nebylo málo, musí v tom být samozřejmě sex. To se týká i Kameňáku nebo toho Slunce, seno, erotika. Když totiž ke slovu humor přidáte přízvisko inteligentní, autoři těchto klenotů české (a československé) kinematografie to budou považovat za urážku a dupat po vás a skákat s řevem, že průměrný divák nemůže dostat cokoli, kde je slovo inteligentní, protože jeho mozek u toho přece nesmí pracovat! Já teda nevím jak vy, ale já si odpočinu u filmu, jenž mi dá víc, než tohle. U toho "lidského" a "neinteligentního" se spíš většinou stydím.

Měla bych ale takový nápad pro všechny autory podobných totálně přepálených rejžáren na peníze lehce podprůměrného člověka, který si zvykl na nulový příjem vkusné podívané.
Představte si, že jste milionáři, a tak to dělat nemusíte. A oprostěte se od všech proobyčejnélidi teorií, protože vy i já jsme obyčejným člověkem.
Přečtěte si scénář.
Přečtěte si ho znovu.
Přečtěte si ho ještě jednou.
Sympatizujete s těmi lidmi, nebo absolutně nechápete, co to melou za sračky? Opravdu chcete vidět film, který se podle toho natočí? A jste si jistí, že vám něco dá, a že vás doopravdy pobaví svým skvělým a doopravdy vtipným humorem?
Ne?
Tak potom je asi něco špatně, že?

Ty filmy jsou nemožné. To není film. To je slátanina. Slátanina prvoplánových skečů, které baví jen svou vulgaritou a ničím jiným. Jen málokdy se skutečně povede vtip. Vždyť si vezměte, že třeba v těch Babovřeskách je všechno propojené jenom se sexem. A pokus o nějakou detektivní záhadu nevyšel, protože je ubohý. Dědkové vyrábějící si ve sklepě strašidla, patří do filmu pro děti. A následné odhalování nadupaného trezoru bylo asi takové, jako bych to psala jako prvotinu v patnácti letech, ale jen proto, že jsem na něco potřebovala naroubovat scénky určitých postav, jež mě náhodou napadly jako skvělá fanfikce k populárnímu fandomu. Tedy nepromyšlené a nudné. A taky nepochopitelné. Vůbec nevím, jak na něco nakonec přišli. Je to, když už nic jiného, zatraceně nepropracované.

Prostě... dá se to pustit leda u žehlení. A víte proč?
Protože tam vnímáte asi následující:
"Pepuuuš?"...sakra tady se mi to přehlo a dole se to krabatí!
"Ztratila se nám tchýně, kdo ji najde, dostane-" moment, to ta druhá ponožka v pračce nebyla nebo co? "Hej, nevypadla mi po cestě ze zahrady ponožka?"
"Vilmo! Vilmo!" ...zase dochází v žehličce voda, jdu pro novou.
Tedy máte jen zvukovou kulisu, kterou si do mozku nepustíte. Za předpokladu, že ho máte. O čemž se dá pochybovat, pokud jste nic hodnotnějšího neviděli a považujete to za vaše nejoblíbenější filmy vysoké hodnoty.

Vesměs tak souhlasím s nízkým hodnocením. Baví mě Slunce, seno. Ale baví mě proto, že jsem nezažila dobu socialismu a tam se poměrně zajímavě ukazuje, jak to asi reálně chodilo v každodenním životě na vesnici. Často se stává, že si to pustím znovu a jen s určitými novými vědomostmi nebo znalostmi souvislostí konečně pochopím nějakou malou scénku. A navíc mě to bavilo jako dítě a film, který jste měli rádi jako dítě, ve vás tak nějak zůstane. Ale znamená to, že to můžu vidět jednou za čas. Když si to pustím častěji, stejně u toho dělám horu jiných věcí a nevnímám to.

Ostatní filmy tohoto ražení mě už naopak nebaví vůbec, Babovřesky jsem viděla proto, že jsem chtěla vědět, jaké to je (mizérie, parodie na Slunce, seno, ale nemožná a celé je to herecky naprosto neuvěřitelné... i neuvěřitelné) a ostatní české komedie, které určitě jsou, matně si vzpomínám, že existovalo něco s Mádlem a Kotkem (které si stejně uvědomuji jen prvního v trochu složitějších filmech - v Bathory byl fajn - a druhého coby dabéra - jako Danny Messer nebyl fajn, jako Harry Potter jo), ale mám tušení, že i to se točilo jen kolem sexu, a potom další a další, o které jsem ztratila zájem nadobro, jsou na stejné úrovni. Docela by se dalo říct na americké béčkové úrovni puberťáckých komedií, možná o něco níž. Ani jedno nestojí ale za nic. Jen za ty miliony (statisíce v méně rozlehlých krajích), které to rejžuje na určitých typech.

Proč?
Nemáme zajímavá místa, kam zasadit příběh? Hej, copak se u nás nenatáčely skvělé zahraniční filmy, kolikrát celé, a kolikrát velmi pozitivně hodnocené?
Nemáme, kdo by napsal dobrý scénář? Hej, vznikají i hezké kousky, byť málo sledované, a inspirace se dá pořád hledat v těch povedených filmech.
Nemáme herce? Ale hej! Máme spoustu herců a nemalá část z nich dokáže skvěle zahrát. To jen, že se začali prodávat do fušeřin.
Nemáme režiséry? Neřekla bych. O režii se sice vůbec nezajímám, ale nemyslím si to. Vizte bod 2.
Tak v čem to je? Máme tupé obecenstvo? ...


Žádné komentáře:

Okomentovat