5.9.13

V zajetí démonů

Originální název: The Conjuring
Země: USA
Rok: 2013

Ed a Lorraine Warrenovi se zabývají posedlostí, nadpřirozenými jevy a démonologií a pomáhají lidem, kteří těmito věcmi trpí. Rádi o své činnosti také vedou přednášky a zrovna probíhá jedna, kde dvojice popisuje, jak si poradila s démonem, který se pokusil prostřednictvím děsivé panenky posednout dvě děvčata. Ona panenka, spolu se všemi podobnými předměty, se právě nachází ve sklepě Warrenových, kam občas pozvou novináře, aby jejich činnost popularizovali a vysvětlili, co dělají, bez různých pomluv. Na přednášce ale kromě studentů, které zajímá démonologie, sedí také žena, matka, jež se se svou rodinou přestěhovala do nového domu a od té doby trpí. Když potom vidí, že Ed a Lorraine opravdu rozumí světu duchů a démonů, požádá je o pomoc. Nejprve jsou rozpačití, ale poté vstoupí do domu, kde se rozpoutá doslova peklo.

Lorraine, mimořádně senzitivní ke všemu paranormálnímu, navíc poznamenaná traumatizujícím incidentem, okamžitě pozná, že něco není v pořádku a uvidí stopy všech temných bytostí, které se rozhodly rodinu zničit. A není jich tam zrovna málo. Jak se totiž ukáže, pokaždé, když se v domě někdo usadil, zavražděná čarodějnice ho posedla a donutila zabít své vlastní dítě. A všechny tyto utrápené duše zůstávají na místě a nemohou se pohnout dál. Kvůli tomu ale nemůže žít i celá rodina, protože někteří z přítomných duchů neustále obtěžují dcery, rozbíjejí nábytek, po celém domě se šíří puch zkaženého masa a nakonec se strhne i boj o životy, který ani Warrenovi nezažívají každý den.
V podstatě to není duchařina, která by byla něčím nová. Posedlý dům, démon či zlí duchové, kteří se rozhodnou škodit rodině, a následně to vygraduje až k hrozbě smrti a posedlosti jednotlivých členů. Také z počátku nedůvěra k tomu, že se děje něco nenormálního, následovaná bolestivým prozřením a nalezením "odborníků", kteří začnou příběh postupně odkrývat. To jsme všichni viděli už mockrát. Přesto si ale myslím, že úplně tuctové to není, a pojetí Warrenových dodalo filmu trochu originality. Navíc jde o herce, které mám vážně ráda a na které se ráda podívám v jejich dalších rolích.
Vadí mi tu úplně jiná věc než známý scénář. Vadí mi začátek a onen případ démona a panenky. Ta panenka je tam zbytečně. Pro děj vůbec není podstatná. To, že se démon dozvěděl o existenci dcery Warrenových a rozhodl se zaútočit i na ni, to se mohlo stát prostřednictvím čehokoli, ne jen panenky. A ten úvodní případ mě navíc hrozně zmátl. Když jsem si film pustila, začala jsem očekávat, že půjde o něj. Potom jsem tedy pochopila, že ne, ale zase jsem byla zmatená, neboť jsem nechápala v jaké rovině a v jaké době se to odehrává, jak spolu souvisí Warrenovi a stěhující se rodina a jestli to vůbec je jedna časová osa. Teprve, když se po několika (nemálo) minutách tohle vysvětlilo a ustálilo, mohla jsem se dívat nerušeně. 
A dál už to bylo v pořádku. Klasické lekačky, které mě nezklamou, protože sice miluju duchařiny, ale paradoxně se vždycky leknu a v noci je to potom dost krizové. Zafungovaly myslím docela dobře. A i vyústění situace a poslední "boj s démonem" byly napínavé a šly svou vlastní cestou a nic zbytečně nekopírovaly. I ten začátek se tedy dá odpustit. Co ale ne? Nemyslím si, že tento film patří k těm, na něž bez falešné nálepky "podle skutečné události" nikdo nepůjde. Nemám ráda, když se tím filmaři ohání, protože lžou, a i tady mě museli nakrknout. Vážně tohle nepotřebovali. Nejde o ucourané béčko.
V zajetí démonů se asi nedostane na špičku děsivosti a skvělých efektů, ale takto pojetí "vymítači", několik poznatků z oboru, které Ed pronášel, a i to, že zlo nejde primárně po dětech, jsou oživující prvky. A navíc, zkuste po tomhle filmu usínat s nohama koukajícíma z peřiny.

Foto: IMDb

Mé hodnocení:

>>V zajetí démonů 2<<


Žádné komentáře:

Okomentovat