15.12.13

Stephen King - Osvícení

Originální náezv: The Shining
Rok vydání: 1977
Český překlad: 1993

Osvícení je známější jako Kubrickův film s Jackem Nicholsonem, ale ten se od Kingovy předlohy liší natolik, že vůbec nemá smysl se jím v tomto článku zabývat. A tak, ač se mi to v případech, kdy znám knižní i filmovou verzi, dělá těžce, nebudu je srovnávat. Začínají totiž podobně, ale všechno ostatní se děje aspoň trochu odlišně. Více se knize podobná třídílný televizní film Osvícení, ale ani tak požitek z originálu zcela nenahradí.

Jack Torrance je spisovatel, má ženu a pětiletého syna Dannyho a měl problémy s alkoholem. Teď se ocitl v kanceláři ředitele horského hotelu Overlook s dlouhou a pestrou historií, protože jeho přítel a zároveň člen představenstva Overlooku ho doporučil jako zimního správce. Starat se o hotel, který je přes zimu kvůli sněhu prakticky nedostupný, byla Jackova poslední šance, jak udržet rodinu nad vodou, tudíž po nabídce okamžitě skočil, práci dostal a představoval si, že se sice ocitnou na několik měsíců odříznutí od světa, ale že hotel je dostatečně velký a vybavený na to, aby to zvládli, že dopíše svou plánovanou hru, a že jim to pomůže dostat se z těžkého období.

Z počátku to vycházelo. Seznámili se s hotelem a jeho okolím, pořád mohli sjíždět do nedalekého městečka a jen Danny nadále trpěl zvláštními vizemi, v nichž ho doprovázel jakýsi Tony a ukazoval mu věci, jimž příliš nerozuměl. Ale protože jimi rodiče nechtěl děsit, stejně jako skutečností, že dokáže zjistit jejich myšlenky, nesvěřoval se a dny ubíhaly. Jak se ale blížila pravá zima, každý z Torranceových začínal zažívat až příliš zvláštní příhody. Zdálo se, že zvířata vytvarovaná z keřů podél cesty ožívají a chtějí útočit. Že všechno zlo, jež se v hotelu kdy nashromáždilo a projevilo ve vraždách a sebevraždách hostů, se probouzí a vypouští své duchy. Jack brzy pocítil známou touhu po kapce brandy, kterou stále více podněcoval bývalý správce a vrah, pan Grady. Celý hotel měl totiž s tímhle velkolepým představením a plíživým terorem rodiny svůj záměr. Nejvíc působil na Jacka, ale mohli si být jistí, že Jack je tím, po kom hotel touží? Danny pomocí svých schopností, svého osvícení, viděl, ale nerozuměl. Jeho matka konečně pochopila, avšak nekonala. A když začalo být nejhůř, nikdo si nemohl být jistý, co všechno je hotel schopný udělat, aby dostal, co chce.

Jen je škoda, že udělal poměrně málo. Kniha je asi tak průměrně dlouhá. Ale možná čtyři pětiny z ní tvořil úvod a Jakovy myšlenky na pití, vzpomínky, co kdy v životě udělal špatně, do čeho se kdy namočil, jeho postupné šílenství, když si ho hotel začal přivlastňovat a přetvářet, a jeho alkoholové dýchánky s duchy a touha napsat knihu o všech špatnostech, které se tam kdy staly. Velice zdlouhavě. Naopak zajímavé scény s Dannym, jeho prorocké vize, toulání se mimo vědomí společně s Tonym nejsou zase tak časté, aby to mohly zachránit, a samotné údery hotelu se dají spočítat na prstech. Útoky keřových zvířat, setkání s mrtvolou, známky po přestřelce v prezidentském apartmá a poté až konec, kdy se všechny časy se všemi událostmi začaly prolínat a Overlook se chystal k poslednímu úderu. Zbytek vyplňovalo jen několik scén s Halloranem, když se snažil z Floridy dostat do hor na pomoc, a Dannyho matka, kterou King nechal chovat se stejně jako spoustu žen v hororových či dramatických dílech. Tak, že se později čtenář ani příliš nedivil, když začala lézt Jackovi na nervy.

Osvícení je tedy určitě fenomén a patří k nejznámějším Kingovým dílům, však už jen slovo redrum (v našem překladu drom), slovo procházející celou knihou, se stalo legendárním pojmem. Avšak za mě nejde o to nejlepší, co se dá v jeho tvorbě najít. Nápad a děj je skvělý. Hotel žijící vlastním životem, který, pokud chce čtenář pochopit, musí nad tím přemýšlet a možná stejně nakonec vyvodit vlastní teorii, a rodina odsouzena k osamělému boji na život a na smrt, přičemž jediný, kdo se doopravdy dokáže jeho silám postavit, je sotva pětiletý kluk. Jenže zdlouhavost scén vysvětlujících minulost postav a proč se ocitly tam, kde jsou, a chovají se tak, jak chovají, čili popis všeho, co mají za sebou, dost brzdí prožitek ze samotného hororu. Snižuje napětí, odvádí pozornost a hororový prvek nepodpírá. A co jiného než právě Osvícení by mělo být opravdový horor.


Mé hodnocení:


Žádné komentáře:

Okomentovat