9.2.13

Andělé a démoni

Originální název: Angels & Demons
Země: USA
Rok: 2009

Andělé a démoni jsou stejně jako Šifra mistra Leonarda filmem na motivy knih Dana Browna (knižně však Andělé a démoni Šifře předcházejí a film se jich příliš nedrží) s ústřední postavou Roberta Langdona, kterého hraje Tom Hanks. 

Opět zde jde o procházení historií a vírou, lépe řečeno historií víry a křesťanské církve, opět zde některé pověry a některá dogmata dostávají změny a opět jde o život, tentokrát už trochu víc, trochu určitěji a i mnohem více lidem. Pořád je to ale jaksi slabší. I když je herečka, která představuje Vittorii Vetra, Ayelet Zurer, mnohem sympatičtější než Audrey Tautou jako Sophie v Šifře, i když se podíváme do zákulisí volby papeže, i když jsme svědky střelby, upalování, topení, rvaček a záhady, není to ono. Není to takové překvapení a zběsilá honba po Vatikánu připomíná spíš policejní akční film. Jednu výhodu před Šifrou to však má. Nepracuje s ničím nadpřirozeným a nepřekopává základy křesťanské církve. Jediné, o co tu jde, je závažný zločin v nejužších katolických kruzích Vatikánu ve snaze zmobilizovat věřící a přesvědčit je, že jsou ve válce s vědou.
Na začátku jsme svědky úmrtí papeže a zahájení volby nového. Z vysvětlení toho, co se nyní má v obci věřících dít, se přesouváme do CERNu, kde se intenzivně pracuje na výrobě "božské částice" antihmoty. Pokus se podaří, ale náhle dojde k vniknutí do objektu, vraždě vědce Silvana a odcizení jedné ampule s antihmotou. Pak se vracíme do Vatikánu. Profesor Langdon je povolán, aby pomohl vyřešit případ čtyř zmizelých kardinálů, adeptů na papeže, za kterým, alespoň se tak tváří, stojí dávné společenství Iluminátů. Zároveň toho chce využít i pro návštěvu vatikánské knihovny, která mu má dopomoci k napsání další knihy.
Setkává se tam s Vittorií Vetra, Silvanovou kolegyní, která pátrá po antihmotě. A brzy se ukáže, že jejich snahy splývají, neboť ten, kdo unesl kardinály a chce je veřejně zavraždit podle iluminátského textu, ukradl i antihmotu, s jejíž pomocí hodlá vyhodit do povětří Svatopetrské náměstí ve Vatikánu a stát samotný. V pátrání dvojici dál pomáhají papežský camerlengo, švýcarská garda a policie, ale příliš úspěšní nejsou. Když konečně narazí na stopy ve spisech Galilea, první kardinál je už mrtvý. Ale nevzdávají se a snaží se nalézt alespoň zbývající. Zjišťují, že neznámý únosce a vrah se opravdu drží pověstí a spisů Iluminátů a brzy se tak po pečlivě ukryté a zašifrované cestě rozběhnou v jeho stopách. Jenže i pokud by ostatní kardinály mohli najít, stále zbývá nalézt největší hrozbu, ampuli s antihmotou. Jakmile se totiž vybije baterie, která ji udržuje stabilizovanou, dojde k ničivé explozi. 
Tím, jak se Robert a Vittoria stále hlouběji dostávají do interních záležitostí Vatikánu, jsou ale stále přesvědčenější, že za vším stojí někdo z církve. Zvlášť, když i Robertu samotnému ve chvíli, kdy v archivu pátrá po dalších stopách, kdosi zablokuje zámky a vypne ventilaci, což vůbec nemusí být součást pokusu o nalezení ampule systematickým vypínáním proudu. Někdo, kdo se dosud tvářil, jako že se jim snaží pomoci. 
Jak jsem předeslala v úvodu, není to tak dobré jako Šifra. Je to spíš detektivka s náboženským podtextem. Navíc se mi zdá, že celý film táhne pouze Tom Hanks, který skvěle hraje zapáleného profesora, ale ostatní vypadají dost mdle, nevýrazně a jako by se ani nesnažili cokoli dělat, i když to v roli nemají. Navíc mi chybí i působivá hudba, která v předchozím filmu krásně doplňovala atmosféru a nebojím se říct, že mnohde ji i budovala. Stejně tak mi docela vadí, že místy film vypadá silně nedotaženě, nevysvětluje spoustu motivů, se vším pracuje velmi zjednodušeně.
Co se ale naopak velmi povedl,o bylo rozsévání pochybností o tom, kdo stojí na které straně. Velmi dlouho si divák vůbec nemohl být jistý, jestli může důvěřovat alespoň někomu z gardy a od policie, nebo jestli si má myslet, že opravdu všichni stojí proti samotnému papežskému stolci. A nebo jestli proti němu nestojí jeho samotní členové. Kdo je vlastně vrah. Kdo si všechny zločiny najal. Kdo se tváří jako Iluminát. A proč to dělá. A finální rozuzlení, jež co do odpovědi na tyto otázky nepochybně je překvapením. Ovšem menší a vůbec ne šokující překvapení je důvod. Jakési konstatování, že se viník snažil přesvědčit masy o potřebě bojovat proti jinému vyznání a vědě, která stále více zasahuje do křesťanství, působí vedle napínavého děje plného mrtvých poněkud mdle a bez patřičné šťávy. Zvlášť ve světle konce, který pro sebe dotyčný nachystal. Celkově to tedy působí jako poněkud plytká honba Vatikánem a jediné, co udržuje pozornost, je, že nevíme za čím. A Tom Hanks.

Foto: ČSFD

Mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat