18.5.14

Zvratné lahve jsem

Dnešní článek se bude věnovat problematice jsem a sem. Já dlouho netušila, že doopravdy existuje někdo, kdo ani nezná normální česká slova, neumí říct, kam postavit vázu či o sobě mluvit v minulém čase, ale pak jsem přišla na šílený mor jménem hyperkorektnost. Pro neznalé - urputná snaha nenapsat to blbě, až je to ještě blběji.
Však si zkuste vyslovit a pochopit:
"Kdy jsi jsem přišel?"
(Co? Tak přišel jsi ty nebo já?)
"Já jsem jsem dorazil už před hodinou."
(Zadrháváš?)
"A to jsi jsi neudělal nic k jídlu?"
(Zadrháváš.)
Nepřijde vám, že jste jsi jstak trochu zlámali jazyk?

Když totiž používáte slova, nemůžete je ze sebe jen tak sypat. Pstruh sice pluje proti proudu, ale vy ten mozek musíte zapnout a uvědomit si, které slovo co znamená. A nemůžete k nim ani libovolně něco přidávat - potom by stačilo jen nápis z nadpisu umístit nad vhodné okénko v supermarketu (sem jako jsem, vratné jako zvratné) a místo přijímací linky na prázdné lahváče by tam ožralové chodili obracet, případně rovnou zvracet flašky. Povzbuzující je snad jen, že zase tolik lidí to neplete.

Bohužel ale dneska nemám ani vůbec žádnou pomůcku, ať češtinářskou nebo ne. Žádná neexistuje. To je asi jako hledat pomůcku, proč slovo dveře nemůže být použito jako slovo oko. Taky neřeknete: "Zavři oči, táhne." Nejjednodušší a asi nejlogičtější proto je si pamatovat, co který výraz znamená.

SEM
Slovo sem je příslovce. A příslovce jsou slovní druhy, které vyjadřují místo, čas, způsob a příčinu. A sem určuje místo.
Dones to sem.
Dej to sem.
Když tím odpovídáte na otázku kam, je to prostě SEM! A bacha, na KAM se NEODPOVÍDÁ slovem TADY! To když se ptám, kde to je.
Kam to dám? - Sem.
Kde to je? - Tady.

JSEM
Slovo jsem je naopak sloveso. Sloveso být v první osobě.
Já JSEM My JSME
Ty JSI Vy JSTE
On JE Oni JSOU
Tohle jsme se učili zhruba ve stejné chvíli, jako jsme se učili mluvit. A přece nebudeme citát "Myslím, tedy jsem" vysvětlovat jako že myslím, tedy mi to vraž sem. Leda začít používat "Unga myslet, Unga být".
Navíc, ono to jsem není třeba používat vždy. Slovo jsem se používá i v minulém čase jako složený slovesný tvar (pro fajnšmekry ještě v čase přítomném, rodě trpném).
Já jsem dorazil včera.
Já jsem tam byl včera.
Ale také jde napsat (a mnohem lépe v určitém kontextu zní): Já dorazil včera. Já tam byl už včera.
Tam potom nemusíte patlat ani jsem ani sem a máte to vyřešené spolu s nadužíváním tohoto slova v textu, což je problém, na který je upozorňováno u každé druhé slohovky. Jo, není snadné najít objížďku, proto je fajn vynechat to, pokud to jde.

Nejdůležitější je ale myslet. A jak jsem psala už minule - pokud se vám zdá, že to ještě není dostatečně správně, a chcete to vyšperkovat, ověřte si to. Bude to nejspíš úplně špatně.


Žádné komentáře:

Okomentovat