27.9.14

Pár postřehů a rad k téma týdne

Návody většinou nikdy nepíšu, ale když jsem zjistila, že anketu na příští téma týdne na blogu.cz vyhrává zase jedno velmi duchaplné a příspěvkůhodné, a zároveň jsem si všimla, že obvyklá záplava závratně originálních názvů článků, rozuměj téma přeložené do angliny, celkem chybí, řekla jsem si, proč tomu nevěnovat pozornost a, i když jako stý člověk z tisícové řady, nevypíchnout to, čeho se vyvarovat, aby váš příspěvek za něco stál. A vezmu to po jednotlivých bodech.

1. Výběr tématu

To je základ, na kterém celý týden stojí a leží. A jí a spí, pokud ho hlasující, jako poslední dobou pořád, nenechají umírat. Často se totiž v anketě na tema-tydne.blog.cz objeví adept s potenciálem nejen nasrávacím, ale diskuzním. Klidně je možnost odhlasovat si zajímavou problematiku, třeba islám, volby, adopce, popřípadě České dráhy nebo smysl deníků a pak psát opravdové články s názorem, s myšlenkou, s možnou velkou debatou, pokud vy zastáváte menšinové stanovisko. Nebo i pokud jen trollíte.

Jenže se přihrnou stáda bez fantazie a ustrašení hlasující, kteří se skutečného tématu bojí nebo ho nedokáží strávit, a vyberou úplnou kravinu, co tu byla už čtyřikrát, jen pod synonymem, aby mohli na blog napsat školní slohovku, školní referát (rozuměj okopírovat wikipedii) a nebo inspirativní myšlenku schovanou do souvětí: "Nevím, co si pod tím představit nebo jak to popsat, takže na tohle téma asi nic lepšího nenapíšu, mějte se." Teda spíš "Nevim co to je nebo jak o tom napsat tak to je všecko co na tohle tema napíšu papa XXD". Protože tam není žádné zrádné i/y ani s/z, jen interpunkce. To známe.

Moje rada: Hlasujte pro něco zajímavého, co chcete číst!

2. Název článku

Máte téma, víte, o čem psát, ale bez nadpisu se článek neuloží. A tak vymýšlíte, jak dílo nazvat a přichází tři různé varianty. Napíšete zajímavý název, opíšete téma, téma přeložíte do angličtiny. A hádejte, co mě štve nejvíc? Ne, originalita to není. Nebo vám dává smysl mít odkazy a nadpisy jedním jazykem a zbytek úplně jiným? Ale i to má řešení.

Předně - zvolte svůj nadpis. A pro ty toho neschopné - témata jako Depression, My favourite song a My town zvládne i začátečník, takže do návrhů dejte pořádné názvy - Učím se žít, Jak by bylo, kdyby, Je trest smrti přijatelný a tak dál. Víte, kolik výše uvedených zběhlých angličtinářů nepřeloží takovou frázi ani za půl dne? Sice to nebude originální, ale bude to sjednocené a nikdo nebude koukat na čuprkůl nadpis v angličtině a zbytek textu lámanou češtinou. Fakt. Však se podívejte, jak rapidně ubylo anglických názvů, když je nad překladem náhle třeba přemýšlet.

Moje rada: Vymýšlejte vlastní nadpisy a sjednoťte jazyk!

3. Obsah článku

Máte všechny kolonky vyplněné, teď už zbývá jen napsat článek samotný. Článek, který by měl být zajímavý, měl by obsahovat vaše myšlenky, měl by se prostě odlišit od kopice dalších. A pouze názvem to nepůjde, ten jen uhodí do čtenářových očí a navnadí ho k otevření. Donutit ho dočíst a komentovat ale musíte ještě jinak. (Jen o délce nic psát nebudu, protože sama se nikdy nedokážu včas utnout.)

Moje rady:
-pište gramaticky správně a bez zkomolených hovorových výrazů - od toho jsou příručky a google
-dodržujte odstavce - je to přehledné
-neopisujte definice - leda by šlo o úvod a vy byste to rozvedli
-nepište vlastní definice ani co si pod tím představit - je to to samé, jen v rudě hadrovém
-neomlouvejte se za obsah - změňte ho, nenechávejte světu pitomost se sorry, dneska jsem mimo
-neomlouvejte se za názor, pokud jste ho vysvětlili - ale ani se neohánějte frází "Je to můj názor a mám na něj právo"
-nezamotávejte se - radši odstavec vymažte, než abyste se v něm sami nevyznali
-přemýšlejte - hlavně o tom, jestli i vás jako cizího by bavilo váš článek číst
-nikdy, a to NIKDY nepište, že nevíte, co psát - není to povinnost a vy vypadáte neschopně

4. Závěr

Článek je napsaný, všechno připravené a vy ho chcete nějak uzavřít. Tak připíšete nevinnou větičku: A co si o tom myslíte vy?

To ale není nejšťastnější - co si o tématu myslí čtenář, to napíše do svého článku. Vy přitom chcete, aby okomentoval váš, aby k němu přinesl svůj názor či postřeh, nebo aby ho ohodnotil. Pokud se tedy musíte ptát, tak stylem: Co si o (doplň tom, co a jak jsem popsal) myslíte? Reagovali byste taky tak? Souhlasíte se mnou?

Moje rada: Naveďte čtenáře k tomu, aby komentoval váš počin, ne zvolené téma!

A zbytek je na vás. Myšlenku, způsob sdělení a styl, co vám sedne, za vás nevyřeším. Ale když tohle dodržíte, řekla bych, že vaše články mají šanci ostatní bavit.

Snad ještě jen můj vlastní neobecný názor na články: Nemám ráda, když do nich někdo cpe mnoho gifů. Jak se to mezi textem všude hýbe, odvádí to mou pozornost, text se mi hůř čte a z některých nedobře zvolených mi bývá rychlým střídáním nevhodných barev nebo optických hrátek špatně. Ale pokud se vám líbí, žádný jasný prohřešek to není.

Žádné komentáře:

Okomentovat