13.8.20

Čechovi

Originální název: Čechovi
Země: ČR
Rok: 2019

O existenci tohoto seriálu jsem věděla dlouho. Pochyby jsem taky měla dlouho. Ovšem nemá být komedie, tak byla šance na absenci zoufalých vtipů a většiny trapných klišé, proto jsem se o víkendu konečně odhodlala. Vůbec jsem přitom nevěděla, o čem má být (jako jasně že o nějaké rodině Čechových), jen že má být dramatický. A od Magnuska. Od něj znám Bastardy, což jsem nehodnotila zle jen pro jejich šokující scény vysílané ke konci mé puberty. Jenže teď se nebojím cokoli strhat podle mého upřímného dojmu, tudíž se pojďme opět podívat na mé reakce scénu po scéně na toto dílo se.... zářnými 17 % na ČSFD.

Producent Tomáš Magnusek, Herecké muzeum. Muzeum, takže starý vykopávky? Sponzoři hned na to, má jich víc jak hokej. Znělka... sestřih scén zpočátku vypadá jako představení Středočeského kraje, pak teda představení rodiny Čechových, jejichž sága to má být. Tak proto tahle úvodní píseň. Rádobydramatická s prosakujícím ucouraným, tuctovým romantičnem na dva akordy navodí pocit české telenovely. Jenom proti trendu co nejkratších znělek (inter), když nám pouští kompletní hudební videoklip. Kam vybrali náhodné scény z natočených dílů, záběry krajiny a přidali jmenovky. Pokud dnes někdo dělá intro dlouhé, obvykle je samostatným dílem, nebývá už amatérským fanvideem, jaká jsem plácala, když se mi poprvé dostal do ruky windows movie maker. A končí v čase... 4:09, běželo od začátku. Čtyři minuty! Lidi, tohle je éra Přátel?

První scéna, chlapec Čech. Intro jim sice přidělilo jména, ale bylo jich moc a já si je hned nikdy nepamatuju. Řídí krajinou uprostřed kruté zimy. To poznám, místy vidím bílý poprašek. Což není fér kritika, za to můžou leda změny klimatu. Zabloudil někde mezi vesnicema, páč přece nepotřebuje navigaci. Hele, není to můj brácha? 

Děvče balí, má s ním odjet někam na oslavu. Jejímu tátovi se to nelíbí. Ne proto, že chlapec místo řízení čumí do mobilu, ale proto, že ho vůbec neznají - na rozdíl od jeho rodiny, kterou znají z novin. Ne hezky, podle výrazu. Ačkoli... kdo ví, jeho výraz se dá vyložit jakkoli. Asi proto ho vůbec nemění. Jo že se spolu můžou vyspat mu vadí! Klišé... no dobrá. Co už nedobrá - scénář dodává, i když ne přímo těmito slovy, jen všemi ostatními, že oni jsou blbounovi z prdele světa a chlapec Čech pan velkopán z velkoměsta. Už zase? Není to trapný? Takže další Popelka, jen z pohledu zákulisí hradu místo podhradí? Nejspíš. Táta nenapoví, zůstává u univýrazu pro každou příležitost. I unitónu. Doteď. Když dceři řekl vezmi si kalhoty, znělo to jako porno, v němž násilník vyplivne roztáhni nohy. Kdyby pohnul nějakým svalem v obličeji, ten incestní dojem by se třeba zmenšil?

Každopádně chlapec Čech dorazil a na vtip, že Terezka mu doma nebude překážet, protože Terezka toho moc nesní, hahaha, chyběli už jen cvrčci. Nebyl trapný jen proto, že měl. Když přednášíte vtip jako Poeovu hororovou báseň, prostě to nevyjde. Zato ho ale přednesl skoro tak přirozeně, jak Pamela přednáší dudy. Jako zbytek dialogů. Chápu, že chtějí uvést bohatství Čechových, ale víc nápadně, než vyjmenovat otci své holky, co všechno mají, už by to šlo leda, kdyby jim poslal expres kurýrem výpisy z účtů. Ve zlatých deskách. Takhle nikdo, kdo nečte blbě napsanej scénář, nemluví. Tahle scéna vážně nebyla trapná, protože se měl bohatý Čech nevědomky vytahovat a tatík blbě rýt, ale pro špatný herecký a autorský výkon. 

V další scéně Terezka a chlapec Čech sedí na kafi na benzince. Chvíli postpubertálně vrkají, stále s neúspěšnou snahou o přirozený přednes. A s dalším vyprávěním o jeho majetku, jenž je nezměrný, proto sedí na benzince, a o jeho klanu. Patrikově klanu! Baviče Patrika! Takhle detailní rodokmen s pokusem o vtipné jednovětné charakteristiky jednotlivých členů rodu na náhodném rande by totiž nevytáhla ani Olenna Tyrell.

Po benzínkovém intermezzu se Patrik a Terezka konečně dostali do cíle cesty. To je váš dům? Je jak malej zámek! Eh... zvenčí bych to tipla na malej průmyslovej sklad nalepenej k drážní budově. Vsadila bych se, že statek Terezčiných rodičů je dokonce větší. Hezčí. Náš dům s garáží a stodolou JE zvenku větší. Hezčí. A to tam sotva narve soukromí pět lidí, natož pět rodin jako tady. Ale ještě, že Terezka neviděla opravdové drahé vily, to by se už rozplývala nad palácem. Ostatně asi ani Čechovi je neviděli, protože by nejspíš v jedné jinak žili. Scéna pak končí příchodem údržbáře, jenž podle Patrika krade nářadí a materiál. Jenže vyhodit ho nemůžou, lepšího nesehnali. Tuhle výmluvu v Kitchen Nightmares roznáší na kopytech Gordon Ramsay ob díl.

Pak první Čechová na scénu. Ne maminka, babička, Terezka se spletla! Není divu, že se to tý vochechuli líbí. Jó splést se naopak, to by bylo čóro. K tomu hospodyně. To dává smysl, obřích devět ložnic obydlených celými pěti rodinami a celkem slušná jídelna provolávaná z nějakého důvodu za restauraci, se bez ní neobejde. Já vím, táhneme je do VIP milionářské nóbl sféry, ale nejsem si jistá, že tvůrci mají jasnou představu, jak by vypadalo soužití VIP milionářských nóbl rodin. Takhle úplně ne. Všechno u Čechových působí dost stísněně, byť to všichni opěvujou. Snad z nich chce dělat maloměšťáky, co ke korunám přišli jak slepej k baskytaře, ale na to je bere moc vážně, se mi zdá. Prostě nevím, jestli hledat mezi řádky kritiku, nebo si nevšimli, jakou horou stereotypů se zaštítili. Vlastíku, co ti táhne na 60, odnes adolescentům kufry, ať se s tím netahají. Jsou bohatí vždy bezohlední, nebo jen Čechovi zbytečně nafrnění? Nebudu mít jasno do konce dílu. Takže fandit není komu.

Dál se na scénu dostaví dědeček Čech, teta Kateřina, bratranec, brácha, rodiče... představovačka na úpatí schodiště u stěny v úzké chodbě, ideální místo, všichni máme skvěl přehled. Třeba o tom, že Patrikova máti Terezku na první pohled nemá ráda. Jů, drama! A další teta a prababička, která je nepříjemná, což jí asi odpustíme, když je stoletá. Tak nám je hezky všechny představili, po znělce a genealogické přednášce na benzince už potřetí. 

A tadadadadadá, Sam Čech Magnusek! Po uťáplém učiteli dotlačeném do role skoro-ani-ne-gangstera, hodně nepovedený tak-nějak-bezohledný podnikatel. Scénář tedy zní jako zlý hoch, co jde přes mrtvoly a třese se před ním Praha, zatímco její politici se třesou na jeho peníze, to nám řekl. Jen věřit se mu to nedá. Aktuálně se snaží donutit lidi k prodeji jejich nemovitostí, ještě nevíme za jakým účelem, a u toho vypadat hrozivě, avšak ani hrozivá hudba mu nepomůže. Tak si pomáhá aspoň řečmi, přesně podle starého dobrého pravidla "ukaž, neříkej", a říká, jak problémy bude řešit penězi, násilím a urážkami všech, kdo nejsou on. Akorát pro rodinu se přetvařuje. Což je dobrý nápad, jen provedení kulhá na obě protézy. I Krampol v Bastardech byl lepš... no jasně! Tam pramení inspirace! On si to teď chtěl prohodit a hrát si na českýho mafiána sám.

Další scéna, začíná ta slavná oslava! Nápadně připomíná tichou domácí večeři v kruhu nejužší rodiny, avšak co já vím, nejsem milionář. Byť nadělali haló, jako by to plánovali v Karolinu. Na přetřes přijde i Terezka a velkej statek jejích rodičů (jak už jsem říkala, podle mě větší než tenhle údajnej železničářskej zámeček). Sam Čech Magnusek přitom odněkud zná jejich jméno. Sadomajer (nebo jak), Sadomajer, Sadlmajer, Sedlmajer... to mi něco říká! Zopakuje to tolikrát, že Tonda tady už křičí, jak nápověda je za ledn- moment, to není Dora průzkumnice. Ale i tak to opakuje, jako když se tuten ze Slunečné snažil dopátrat významu hesla automatická platba. Navíc už asi každý divák tuší, že jsou jedni z vlastníků, z nichž chce vymlátit nemovitosti ukrajinskými hochy, nebo co to mrmlal před chvílí. To muselo dát hodně práce, udržet takový drámo, aniž by ho divákovi otřeli o xicht, celých 20 minut. 

Pokračujeme Samem náhodně uprostřed večeře gratulujícím matce k narozeninám, čímž prý něco kazí. Moment, tohle nebyla ta oslava? Oni měli nějaký plán? Tak proč to znělo, jako by právě teď tetku napadlo, jestli si s ní někdo dá víno na terase? A proč pak Patrik s Terezkou vypadli? Je nějaká oslava nebo ne?

Kdo ví, scéna střihne k Terezce a Patrikovi schovávajícím se v jedné z ložnic. Že je ten barák obrovský, jak všichni říkají, dokládá skutečně klaustrofobní pocit z maličkého pokoje, a že ho obývají lidé bohatí a úspěšní zase fakt, že kromě postele, skříně a holých zdí jsem si vybavení nevšimla. Navíc Patrik zase najel na Marťana s divným formálním přednesem z čítanky. K tomu na sebe místo dialogů hážou náhodné věty ("Moje babička kouká špatně." - "Ty seš rozkošnej...") a když konečně zmlknou a dají si pusu, vleze jim tam tetka. Máte mít větší barák! 

Nicméně oslava přece jen bude? S dortem! Který si přinese sama oslavenkyně, položí ho před manžela a ptá se, kdo sfoukne petardu zaraženou dovnitř. Takhle slaví milionářky. A Magnuskovi to zase nejde. Proč tak tlačí na pilu? Proč se tak zoufale snaží na jednu stranu hrát drsňáka a na druhou burana? My to pochopili, je zlej! Takhle divně to kombinovat, neuchopit věrohodně ani jedno a zůstat u trapnosti... aspoň se v tom zjevně vyžívá. Patrik taky, jeho hraní taky za moc nestojí.

Ovšem děda Čech nic nehraje. Musí hned teď náhle na stavbu, kam uhodil blesk a hoří. Na stavbu, z níž předtím Sam potají odvolal hlídače. Teda nevim, co má společnýho absence hlídače s bleskem během prudkých bouřek, ani proč je prudká bouřka s blesky uprostřed zimy, ani co tam chce děda Čech dělat, nebo co vůbec mají s tou stavbou společného, to se v tomto díle nevysvětlí, zda jsou investoři, stavební firma, nebo z nudy jezdí na náhodná staveniště, nicméně s druhým synem odjede plést se tam hasičům pod nohy. 

Dámy si mezitím šly dát tu skleničku a zakázané cigáro na terasu. K tomu už i Patrikova máma má hrůzu, ostatní prdel, z toho, že se její dospělej syn vyspí s přítelkyní. Sice jí říkají Terezko, ovšem 14 jí nebude, ne? Velmi originální. A hrozně vtipný taky je, že chudá holka z vesnice sbalí bohatého dědice ("následníka trůnu", jak se sám skromně nazval). Určitě ho balí zištně. Proč zase najíždíme sem? Alespoň to nevypadá na vesničanku učící správné hodnoty pražáka. Tohle totiž dle znělky tipuju na telenovelu, tedy se určitě počínaje příštím dílem začnou pomlouvat, podrážet, každý spát s každým, potom dvakrát otěhotní, jednou falešně, někdo se vybourá, dostane do držky, únos, novej mafián z vedlejší firmy, a když budem jó šokující, někdo umře. Na Krymu! Asi jako když jsem v 16 psala CSI fanfikce. Kde to ale byli policajti, tak srážky se zločinem dávaly trochu smysl.

A takhle tu Terezko žijeme. Ale neprotestuju. Dámy, které se tam bezstarostně válí, protože pro jejich manžele je absurdní je poslat do práce, a tak je jejich prací vymýšlet domácí dramata, zní jako téma. Dokonce to vytáhly poměrně přirozeně. Pokud se správně rozvine, proč ne. Rodinná dramata existují. To s pány mám problém. Zejména s trapným pokusem o velkopodnikatele. Ten totiž právě taky odjel a s podřízenou si zařizuje alibi ohledně toho podrazu s přemístěním hlídače, díky čemuž... se jim povedlo přitáhnout blesk nebo co, netuším, jak přemístění hlídače mělo jakýkoli vliv na bouřku. Asi byl hlídačem Zeus. Je k tomu tohle náznak podřízené milenky, i když to vypadá, že jí na dveře právě zaklepal uválenej soused a ne obávaný zvíře? Jako jo, byznysmen by byl přitažlivej pro sekretářku, proč se vůbec ještě vyhýbat klišé, však to nepíše žádnej zázrak, ale tenhle? Jsou prostě typy, co se někam hodí, a pak ty, co by se měly někam hodit. Daleko ideálně. 

Vedle děda a Patrikův táta řeší tentýž problém. Tedy ne se sekretářkou, s bleskem. Neřekli, co na spáleništi vykoumali, ale prý se jim nelíbí, jak se Sam snaží všechno přetáhnout pod sebe. Obchodní drama je taky fajn. Jenom ne, když má tři hráče, dva bez výrazu a jednoho bez velkýho talentu. K tomu je mezi nimi další problém, táta nechce být stavař, ale policajt a po nocích jezdí na policejní akce. Jsem se po tom záchvatu smíchu, když ho označili za Batmana, musela trochu uklidnit. Celej Bruce Wayne. Na první díl pociťuji přeplácanost. Další příznak špatného psaní - narvi tam co můžeš a všechno najednou, když se zdá, že je zápletek dost, přidej ještě 48 %. Jo a zatímco tatík otravuje policii s cosplayem Batmana, máti je ostražitá, zda Terezka chce Patrika pro prachy. Jelikož o incestu nemluvili (krom divného začátku), lze celkem úspěšně předpokládat, jak ona si jeho otce taky vzala jako ne-Čechová. Pokrytec? Šťouchaj do manželky Sama, jaká je to zlatokopka, do Terezky, jaká je to zlatokopka, a do ní ne? Buď incest nebo pokrytec. A světe div se, možná ten incest...

Zdroj

Přichází totiž návštěva u Patrikovy druhé, nemilionářské babičky. Nejdřív působí jako typická soudobá babča, co vás před ostatními totálně ztrapní, načež plynule přejde do sexuálního útoku. Tahle scéna už natvrdo vyzněla jako konkurz do porna. Dobře sis vnoučku vybral, takovou, který dorostou prsa a prdelka, pěkně vošahaný... To je jednak nejzásadnější cihla pro základ vztahu, a jednak cože?! Prej kdyby byla mladší, tak Patrik je tak hezkej, že by si dala říct. Terezčin otec zněl jako v reverzním pornu, bába už nemá zábrany vůbec. Víš, co je incest? Hra pro celou rodinu! Jo! Já to říkala, že tam bude! Asi si hrajou často. Tak co si dáte? Já Neurol, prosím. Kdy se z nich stal Kameňák? Se už nedivím, že tady Terezka se podle jejího výrazu asi 25 minut snaží bejt neviditelná. Vzhledem k tomu, že na kameru sotva pípne a jakoukoli mimiku byste u ní mohli hledat lupou, celkem se daří. Občas ji mám za sloup, co s sebou Patrik tahá.

Jen policie, k níž se dostáváme s Brucem Čechem, neviditelná rozhodně není. Někteří mají dokonce za to, že ten blesk byl vlastně pojišťovací podvod spáchaný Čechovými. Voni fakt zaměstnávaj Dia? Ale důležitější problém je, že Patrikův Batman táta fakt chce u policie sloužit, ale neumí si dupnout před svým tátou (Alfred táta?), tudíž ne a ne formálně nastoupit, a to už je celkem otravuje. Z čehož dělaj drama, jak kdyby měl nastoupit do jemenské pobočky pašeráků létajících koberců nebo co. 

Bohužel, svou nerozhodnost a vízum do Jemenu nevyřeší ani dnes. Scéna skočí k mladé tetce. Asi studuje Univerzitu Hradec Králové, kde si k vybavení posluchárny najali absolventa dálkového studia, protože při pohledu na stupínek nelze říct s jistotou, že někdy nějakou posluchárnu viděl. Co studuje sice nevíme, zato víme, že tady mají při konzultaci studentky přednost. Haha, to jste nečekali, že ani teď nebudeme seriózní, co? Profesoři na UHK musí z takové reprezentace skákat do stropu. Navíc ona sama rovnou randí s profesorem? Asi? Domlouvaj si večer. No jak říkám, nešetří nás. Však na co se soustředit a postupně vše odhalovat, když to můžeme hodit na hromadu hned teď? Přece nebudeme přeceňovat diváky. Máme na to jen jeden celej seriál!

A milenka sekretářka právě přiměla Sama uvědomit si, po dalším kole otázek Dory průzkumnice, ať jí děti pomůžou najít, zda to jméno slyšel, že to jméno slyšel. Protože se snaží koupit statek Terezčiných rodičů, už si vzpomněl! Načež mu okamžitě dojde, že kvůli tomu s ní Patrik chodí! Prý geniální tah, asi proti němu. E... doobrá? Zní to jako hovadina (ještě možná, kdyby ten statek byl její nebo Patrik sbalil jejího tátu) a blbý bude, ať už má Patrik nějakej překombinovanej plán včetně přítelkyně na oko nebo ne, ale co tím přesně myslel, se už nedozvím. Protože vidět víc fakt nemám zájem. Je to další seriál plný klišé, plný překombinovaných nápadů, nerealistických hereckých výkonů a divných dialogů. Ani si nedali tu práci s věrohodným prostředím, vypadají hodně neumětelsky a "ukaž, neříkej" zcela obrátili, o všem jenom melou a ukazujou skoro opak.

Problém je dál Magnusek cpoucí se tam, kde mu to nesedí. Přitom špatně není, opakuji, není nápad na v podstatě polomafiánovy, ať už je poměr upřímných a šmejdských členů rodiny jakýkoli. Problém je, že jako ten jedinej polomafián je trapnej. Ne proto, že je to postava vystupující coby vládce šedočerné ekonomiky připravený podrazit i vlastního otce, a lidi nevnímá jako lidi, ale proto, že si hraje na to, jak ho umí hrát. Jako žák z dramatického kroužku se scénářem z literárního kroužku. I samotná postava Sama Čecha působí, jako že si na mafiána jen zoufale hraje, avšak ze scénáře mám dojem, že to má být upřímné. Že ho tak mají brát jak diváci, tak uvnitř seriálu. Ne jako burana, jako top. Vrchol ovšem je, že jemu jedinému zatím rozvinuli charakter, byť zlý, a dali mu osobnost mimo "s úsměvem říká Terezko" a "je na obrazovce". Nebo "je asi úchyl".

Navíc, když už je to nenapadlo co do obsahu, měli upravit scénář alespoň co do formy. To není tak těžký, jako to celý přepsat. Snažit se o větší plynulost. Nervat každou informaci zjevně a prvoplánově při první příležitosti. Aby zněli jako lidi, ne Marťani, hlavně u Patrika. Prošlo by to v knize, absolutně ne jako text pro herce. Příklad:
Organické sdělení informace o délce vztahu divákovi, s tou okolností, že táta nemá Patrika rád: Máma: "Neřvi. Tak ho moc neznáme, ale Terka už za ty čtyři měsíce snad jo." 
Styl sdělení v Čechových: Patrik: "Nemějte žádné obavy, pane Sadomajere /prostě nevim, jaký to příjmení je/, však se s Terezkou přátelíme již čtyři měsíce, jsem si jist, že vše bude v nejlepším pořádku." 
...to prostě ne! Kde jste je vyhrabali, že i amatér s fanfikcema to slyší?


Mé hodnocení:

6 komentářů:

  1. Tebe je v kanclu škoda. Měla by ses živit recenzemi seriálů!

    OdpovědětVymazat
  2. Nechápu, že se ještě takový hovadiny pořád točí... To nikdo ze scénáristů neviděl žádný jiný seriál kromě Ulice a Ordinace, nedejbože kvalitní seriál? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viděl, klasickou jihoamerickou telenovelu, tak se právě pokusil o jednu v roce 2019 :D

      Vymazat
  3. Tento seriál jsem neviděla, ale na TV Barrandov jsem před nějakou dobou koukla na seriál Sousedé. Jen "koukla," protože více se to nedalo. Bastardy jsem viděla, celkem se mi líbili, ale od té doby, co jsem Magnuska viděla v Tlouštících, nějak se mi znechutil. Bohužel české televizní stanice mají problém natočit vlastní kvalitní tvorbu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten už tu mám v propadácích, vyžádal si hned dva nevěřícné články. Ten byl fakt masakr.

      Vymazat