Originální název: Bastardi 4: Reparát
Země: ČR
Rok: 2023
Nějak mi úplně ušlo, že po mnoha letech vyšel čtvrtý a možná (neboť není stoprocentně potvrzené, co se na konci stalo) poslední díl této... svérázné série. První tři jsou tu hodnocené relativně vysoce na jejich kvalitu, a to hlavně proto, že jsem je hodnotila na konci pubertálních let s myšlenkou "jak to je drsný". Kdybych měla napsat svůj názor teď, je výrazně jiný. Nicméně stále mnohem lepší než tento zcela zbytečný díl.
Učitel Majer, jenž zabil tři své žáky v pomstě za jejich vraždu své mladší sestry, dostal po deseti letech za mřížemi milost a vrací se na svobodu. Ve společnosti to budí vášně, mnozí mají za to, že vrah je vrah a měl by zůstat, kde je, mnozí zase, že to byli tři hajzlové, kteří dostali, co si zasloužili. Zdá se přitom, že tento rozporuplný sentiment nepanuje jen mezi majoritou, ale i v romské komunitě obětí. Protože Majera u sebe ubytuje jeho starý kamarád Ivan, jenž právě žije v jednom ghettu, a ač někteří se do něj pustí při každé příležitosti, další ho mezi sebe bez problémů přijmou. A hlavně mají šílený nápad.
Po Majerově zatčení a po zavření školy, kam chodily problémové děti z okolí včetně obětí, se "Majerovi" studenti a po deseti letech jejich potomci ocitli rozestrkaní po různých dalších školách, kde to nezvládají. Ať už kvůli chování, s nímž si tam neumí poradit, ať už kvůli potřebě zvláštního přístupu. Proto začnou volat po obnovení školy, která jim to mohla poskytnout, tak, jak ji vedl. Sice je nikdy nedostala na vrchol, ale bylo to jejich bezpečné místo. Majer tak navzdory zákazu působit ve školství začne kontaktovat své bývalé studenty a kolegy a plánovat s nimi, jak tento "sen" uskutečnit a třeba i vykoupit svoje svědomí. Jenže někteří na něj pořád mají pifku a hlavně stále žije dědeček jednoho ze zavražděných, poslední člen místní mafiánské rodiny, jenž o svou touhu po pomstě nikdy nepřišel.
Když jsem četla takový popis, v podstatě mě to zaujalo, nebudu lhát. Jenže se to nepovedlo. Jako že se nepovedlo vůbec nic od hereckých výkonů přes scénář po zvuk. A ani coby závěr série. Celý tenhle film se dá shrnout jako naprosto zbytečné plýtvání elektřinou a časem. Nemělo to vůbec žádný smysl. Základní linka s pokusem obnovit zvláštní školu byla plytká. Nezajímavá. Nejsem si ani jistá, jak to mělo fungovat. Majer jako stínový ředitel za nějakým reálným ve škole, kterou zavřeli proto, že tento typ škol se rušil a zkrátka to bylo ghetto, jak by tohle udělali formálně? Reálně odhlašovali děti z jiných škol, že budou chodit do této, ale na konci akorát uspořádali pohoštění ve vyzdobené v budově, k níž mají náhodní lidé klíče a kam se protizákonně vloupávají. Vlastně netuším, co doopravdy zařídili nebo ne.
A druhá a poslední linka, pomsta starého Dostála, mafiána z důchoďáku, byla zase příšerně, absurdně natočená. Strašně dlouhá, strašně dlouho nikam nevedla. Jeho nová "asistentka", čili mladá, znuděná, nesympatická, přemalovaná pracovnice domova, pochopitelně na klienty hnusná, krade a nechává se uplatit pseudomafií, byla především trapná. Jeho vražda senilního exškolníka zcela zbytečná. Najímání vraha na Majera taky trapné. Tedy až na moment, kdy mu po každé větě překládají, vrah se nadechne z inhalátoru "This is asthma", přeloží mu to "To je astma" a Dostál jen kamenně "To mi došlo". To už přesáhlo trapnost do vtipu. Pořád mi tahle mafiánská rodina přijde, jako by si dvanáctileté dítě představovalo supercool superzlouny. Na druhou stranu tato jediná věc trošičku přinášela napětí nebo možnost zvratu. Protože "otevře se škola nebo ne" bylo nakonec divákovi úplně jedno. V průběhu filmu to bylo evidentně celkem jedno i Majerovi i ostatním postavám. Občas mu někdo lil do hlavy, jak by pomohl, ale většinou se všichni tvářili jako na divném srazu základky, z něhož chtějí být už pryč. Nikoho to moc nevzalo.
Ostatně považování diváka za vedlejší veličinu vyzařuje z celého filmu. Zápletka působí zástupně, narychlo spíchnutě, nevážně. Jako by film měl jenom ukázat, jak herci z předešlých vypadají teď. Protože kromě střihů na trapného Dostála s trapnou pečovatelkou doslova pokaždé "Majer a Ivan potkají postavu z původní trilogie, zazní Tomáááášiii?, tváří se šokovaně, že ten člověk žije, slyší, jak Majer zhubnul, zeptají se, jestli by se jim líbilo otevřít starou školu, po pěti vteřinách krčení ramen přijde jak se máte - no a co ty teď děláš, a jedou pryč". Doslova návratový díl reality show. Přitom kupodivu, někteří se mají dobře, někteří špatně, někteří jsou v práci, někteří na dávkách, někteří mají děti, někteří ne, nikdo není zajímavej, pokud vám není 14 a nestojí vám z toho, že jeden si otevřel bordel. Navíc se všichni svorně tváří, jako by je to nebavilo, herectví moc nedávají, je strašně poznat, jak po sobě hážou repliky na povel, vůbec neplynou přirozeně, a jak si jenom v pár scénách užili sprosté nadávání a řehtání. Proč takový film vznikl? Nebyl by lepší krátký dokument "Návrat mezi bastardy" o opravdových osudech oněch herců, než nezajímavé průstřihy o dávno zapomenutých nezajímavých postavách?
Scénář byl vůbec velmi slabé místo. Nejenom kvůli mizerné, extra ploché zápletce, ale i kvůli mnohým scénám a prakticky všem dialogům. Majerovo filozofování protáčelo oči. Ivan ušel, tento člověk už k herectví na rozdíl od velké části jiných postav přičichl, ale nechali ho být až absurdně trapným. Jeho vyjíždění po Majerově advokátce, fakt, že se s ním nakonec doopravdy vyspala (včetně zařazení jejich sex scény), jelikož je to rovnou nymfomanka, t... e, asi nemám, co dodat. Mnohé hlášky nacpané hodně na sílu. Můžu trochu pochválit náznaky, jak s Ivanem není něco úplně v pořádku, jeho ochota pomoct Majerovi mi místy přišla zvláštní, a proto jeho vlastní zvrat neoznačím za hloupý, ten ušel. Ale Majerova reakce, prakticky na cokoli, to zase pohřbila. Magnusek si zjevně tu postavu psal vždycky sám a asi mu to nikdo nekorigoval. Nikdo mu nikdy neřekl, kdy už je to až moc pitomý. Třeba ten zelený nátělník při opouštění věznice? A i slovní narážka na Kajínka? Chlape, jak se můžeš nelepšit, když už píšeš tak dlouho? K tomu kontradiktorní nebo rovnou nesmyslné momenty. Majer má zákaz pracovat ve školství, přibližovat se ke staré škole, tehdejším kolegům a studentům. Nevím, jestli je to pro něj doporučení od probační nebo rovnou natvrdo podmínka milosti, nicméně on začne okamžitě všechno porušovat. Tak mu to probační důrazně připomene. On to ani nepopře a porušuje to dál. Tak mu probační nadšeně pomáhá s otevíráním školy. Eh?
No a i zmíněné technické problémy, konkrétně zvuk, všechno poslaly do kopru. Neschopnost přednesu před kamerou velké části postav už jsem zmiňovala. Jenže se přidává i neschopnost přenést onen přednes. Vážně nechápu, v čem mohl být problém, protože většina dialogů alespoň byla na stejné zvukové vlně. Ale jakmile mluvil Ivan, buď k tomu sklouzával sám, nebo ho režisér vždycky nechal sklouznout k mumlání, a ještě vždycky najednou hrozně ztlumil zvuk. Takže já často vůbec netušila, co říká. Jestli to celé jeli na jediný záběr a on měl vadný mikrofon nebo jak? Zkrátka nebyl slyšet. Přitom když to srovnám s jeho scénami v Most!, tak tam žádný problém nebyl. Zjevně tedy vadná technika, vadná režie, vadná postprodukce, nebo to pro jistotu nikdo ani nekontroloval.
Když to tedy sečtete všechno dohromady, tento film nemůže nebýt propadák. Zbytečný, o ničem, špatný z mnoha stran, potenciál naprosto pohřbený ve prospěch jak se vede po deseti letech, trapných jakožehaha a je mi 13 a tohle je hustý. Jsem radši měla jít umejt ta okna místo toho.
Foto: ČSFD
Mé hodnocení:
Žádné komentáře:
Okomentovat