14.10.23

Martin Šinkovský - Mlžný ostrov zbarvený do ruda

Originální název: Mlžný ostrov zbarvený do ruda
Rok vydání: 2018

Jsem blb. Objednávala jsem v Dobroblešáku něco nového ke čtení a myslela jsem si, že tato kniha je normálním fantasy příběhem. Bylo mi jedno, jestli je i pro mladší čtenáře, protože mě zaujalo téma. Ale úplně jsem přehlédla, že je to komiks. Ten jsem, když nepočítám časopisy Kačer Donald, přečetla dohromady jeden, Spider-mana, takže nejsem vůbec zvyklá komiksy číst. Jak se mi tedy tohle líbilo?

Téma, které mě zaujalo, je jednoduché. Římská říše pod vládou císaře Claudia si chce podrobit Británii. Claudius ale ví, že k invazi z rozmaru nebude mít podporu, a tak potají vyšle skupinu válečníků zlikvidovat nejposvátnější britské místo. Oni přitom netuší, že na jejich úspěchu či přežití mu vůbec nezáleží, chce jen namluvit veřejnosti, že barbaři z ostrova zaútočili na římské hrdiny, a vyburcovat k odvetnému útoku. A na druhé straně Keltové dlouho netuší, kdo a proč tak efektivně likviduje jejich vesnice, a když jim konečně dojde, co se děje a co je asi Claudiův plán, tedy proti čemu mají čelit, pokusí se sáhnout k poslední zoufalé možnosti. K nejtěžší druidské magii, která by jim mohla přivolat tolik potřebnou pomoc až ze záhrobí.

Protože autor vycházel ze skutečných událostí, které opepřil magií nadanými druidy, můžeme rovnou říct, že se jim to nepodařilo, ale že ani Claudiova invaze nakonec neproběhla. Nebo že přesto nakonec Římané část Británie na určitou dobu s určitým úspěchem ovládli. Ale to není ani tak důležité, protože kniha se zaměřuje na tento konkrétní střet Claudia zprostředkovaný jeho potají vyslanými muži a Keltů. Výsledek a důsledky popisuje až v krátkém doslovu, v němž shrnuje historii Římské říše v Británii.

Sice mi přijde poněkud zvláštní, že by šest římských válečníků dokázalo naprosto vyhladit několik vesnic, poté se střetnout se shromážděnou keltskou armádou a neskončit v masomlejnku za pět minut, ale budiž, je to fantasy. A určitě se mi líbila. Jak zajímavé politikaření v Římě při pečlivém plánování ovlivňování veřejnosti, k čemuž Claudius využil, či spíš zneužil i manželku jednoho z vyslaných vojáků, tak zoufalá snaha keltských druidů povolat na pomoc jiný svět. Docela zajímavé bylo i použití "vypravěče" nebo "záběrů mezičasu", kdy se čtenáři neustále připomínala příroda a moc země a času, jimž jsou tyhle lidské půtky naprosto lhostejné, a jak je od lidí vlastně arogantní je vést pro jejich ovládnutí. Věřím, že kdyby to bylo přepsané do klasického příběhu, byla bych hodně nadšená. 

Vedle toho musím pochválit i druhý zásadní aspekt komiksu, ilustrace. Kresby jsou provedené moc hezky, velmi dobře předvádí, co se ve scéně děje, a opět lze vypíchnout ony "mezičasy" s přírodou. Lesy, zvířata, skoro až v mlze, se známkami přítomnosti vojáků a s nápisy krajina, lidé, válka, smrt, z nichž přímo čiší brutální nesoulad. Dovedla bych si to představit i jako skvělý filmový záběr. S jednou výjimkou, Claudiovi mohli jeho vavřínový věnec nakreslit lépe než skoro jako přilepené rohy. 

Je tu ale jeden velký problém, který nemá tak docela obsah a zpracování. Závěr je docela uspěchaný a dával by smysl, kdyby měly navazovat další díly. Díly zpracovávající onen pokus o invazi po prohře Keltů a jejich druidů, po zániku šestičlenné výpravy válečníků, dopady všeho na Claudia a jeho moc a další postup v Británii. Jenže je to samostatná kniha, a tak působí hrozně náhle usekle. 

Mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat