16.4.24

Blake Crouch - Městečko Pines

Originální název: Pines
Rok vydání: 2011
Český překlad: 2013

Na tuhle knihu jsem se těšila od momentu, kdy jsem ji koupila, a zhltla jsem ji hodně rychle. Však není nijak dlouhá. Také už objednávám druhý díl (protože se jedná o trilogii) a těším se i na něj, byť by se příběh v tomto prvním dal považovat za uzavřený. 

Agent tajných služeb Ethan Burke se po autonehodě probral v městečku Wayward Pines, kam ho poslali najít pohřešované kolegy, kteří tam odjeli vyšetřovat podezřelé aktivity bohatého vědce Pilchera a už několik dní se neozvali. Není na tom úplně nejlépe, určitě se silně praštil do hlavy, ale i tak má pocit, jako by něco nebylo v pořádku. Jako by nebylo bezpečné zůstat v nemocnici a svěřovat se autoritám. V nemocnici se o něj stará jen zvláštní sestra a nejsou tam žádní jiní pacienti. Když hledá své věci, odkážou ho na šerifa, ale ten ho odkáže na zdravotníky, kteří neexistují. Odnikud se nedá spojit s vnějším světem. A své kolegy najde, ovšem jednoho brutálně zavražděného a druhou o dvacet let starší, než by měla být, a naprosto vyděšenou. Začíná mu docházet, že ať už se ve městě děje cokoli, musí odtamtud pryč.

Bohužel pro Ethana, kdokoli se z města pokusí utéct, stane se terčem vražedného honu ostatních obyvatel. Ethan tak musí napnout síly, aby našel cestu pryč skrz lesy, řeku a strmé skály, s davem v patách, aby si vzpomněl na svůj výcvik z armády a postavil se všemu, co ho může čekat, jinak hrozí, že už se nikdy neuvidí se svou rodinou. Pokud ho tedy nečeká naprosto šokující zjištění, když se konečně dozví, co a hlavně kdy je Wayward Pines.

Takže je to klasické podezřelé město s podezřelými obyvateli, hlavní postava musí přijít na to, v čem divnost spočívá, a zachránit si život. Na motivy knihy se natočil i seriál a knihu napsal autor inspirovaný seriálem Twin Peaks, ale ani jedno jsem neviděla, takže jsem do ní šla naslepo. A byla jsem hrozně nadšená. Divné chování lidí, divná zjištění jako reproduktor místo cvrčka, záhadně zestárlá kolegyně, pětidenní pobyt ve městě, který ve zbytku světa působil jako roční pohřešování, cesta z města stáčející se zpátky v nekonečné smyčce, zmínky, jak je nějací "oni" sledují a poslouchají, mě hrozně napínaly. Hádala jsem, jestli je to nadpřirozené místo, jako třeba se zdá městečko v seriálu From, jestli je to jiná dimenze a proto čachry s časem, jestli je to vládní experiment a proto nucení lidí k zabíjení neposlušných a výskyt zmutovaných tvorů za plotem. To vše s fasádou dokonalého amerického městečka jako vystřiženého z poloviny minulého století. 

K tomu měl i Ethan skvělé předpoklady pro dokonalého zmateného průvodce odhalujícího pravdu. Jednak to byl bývalý voják, prošel si výcvikem a mučením na Blízkém východě, tudíž dokázal vydržet dlouhé pronásledování, fyzickou námahu, stresové situace i mnohá zranění. Jeho neustálé přežívání díky tomu nebylo úplně přetažené. Jednak byl pořád nějak zraněný, napíchaný prášky, utrpěl rány do hlavy, snažili se ho zmást a vůbec nechápal, co se děje, takže se místy choval i sám trochu zvláštně, občas iracionálně. Hlavně na začátku, kdy utekl z nemocnice a snažil se lidi přesvědčovat, aby ho nechali zadarmo jíst a spát v hotelu. Musel tedy tyhle dvě stránky, naprostou zmatenost podporovanou vůdci městečka a zkušenosti a instinkty, kombinovat skrz spoustu skvěle popsaných situací od objevování města přes útěk před noži po vysilující pochod divočinou a boj s šelmami. Zkrátka to hodně napínalo a ani na chvilku nenechalo vydechnout. Zvlášť, když podstatu města jsem opravdu neuhodla.

Akorát ta pro mě nakonec byla slabší místo. Scénáře, kdy je pro někoho naprosto zásadní zachránit lidstvo pod diktátorem a přísným řádem uprostřed holé dystopie, nemám ráda. Proč zachraňovat lidstvo, když se postupně vyvíjí k vymření? Co mají z existence jednoho izolovaného městečka pod hrozbou násilí uprostřed prázdné planety? Proč by nemohlo prostě vymřít, když žádný vývoj už nepřipadá v úvahu? Ani není můj oblíbený žánr. K tomu, jakmile se plně odhalí podstata záhady, tedy přestane být záhadou, přijde o hodně ze svého kouzla. A pro mě musí být vysvětlení či situace po odhalení dost dobrá, aby mě zaujala, stejně dobrá, jako záhada sama. Což tady úplně nenastalo. Nicméně i tak jsem zvědavá, o čem jsou druhý a třetí díl, díky autorovu poutavému stylu si je hodlám pořídit. 

Mé hodnocení:



Žádné komentáře:

Okomentovat