31.10.11

J. K. Rowling - Bajky barda Beedleho

Originální název: The Tales of Beedle the Bard
Rok vydání: 2007
Český překlad: 2008

Bajky barda Beedleho vás potěší pěticí roztodivných pohádek. A každá z nich vás svým kouzelným způsobem zavede do čarovného světa se spoustou smíchu, ale i vzrušení ze smrtelného nebezpečí. Sám velký profesor Albus Brumbál nad pohádkami hloubal, aby mezi řádky odkryl útržky informací o životě v Bradavicích. Ať jste mudlové nebo kouzelníci, jeho poznámky vám jistě pomohou poodhalit dosud netušené z kouzelnického světa Harryho Pottera. Tak praví text na přebalu.

Mně se poprvé dostaly do ruky na předloňské narozeniny, kdy mi je poslala bloggerka Sonja. Přečetla jsem je hned, protože je to vážně útlá knížečka s velkým písmem a navíc umí opravdu čtenáře udržet. Jsou to vlastně takové kouzelnické pohádky a všichni jistě známe minimálně jednu, která se objevila i v sedmém díle Harryho Pottera - Příběh tří bratří.

Kromě ní si ale můžeme přečíst i bajku Čaroděj a skákající hrnec, Fontána příznivé sudby, Mágovo chlupaté srdce a Králice Alice a chechtavý pařez. Nejvíc mě asi zaujal samozřejmě Příběh tří bratří a hned potom Fontána příznivé sudby, a to možná hlavně díky poznámkám Brumbála, kdy líčí, jak se tuto bajku pokusili kdysi v Bradavicích zahrát a jakým fiaskem to skončilo.

Vůbec, kdyby už pro nic jiného, určitě stojí za to si je přečíst právě díky Brumbálovým poznámkám, které jsou místy velmi vtipné, a které naráží nejen na děj, ale i na soudobé čaroděje, nebo jeho samotného - např. "Každý, kdo o hůlkách něco ví, (Jako třeba já)..." nebo např. "Tyto dopisy byly počátkem dlouhodobé kampaně pan Malfoye, jejímž cílem bylo odstranit mě z funkce ředitele bradavické školy, i mé vlastní kampaně, jejímž cílem bylo zbavit ho postavení oblíbeného Smrtijeda lorda Voldemorta. (Moje odpověď vyprovokovala pana Malfoye k napsání několika dalších dopisů, protože však byly tvořeny převážně urážlivými výroky na adresu mého zdravého rozumu, původu a mých hygienických návyků, jejich význam pro tento komentář je minimální.)" a spoustě dalších. Také jsou tu doplňující komentáře ohledně zvěromágů, některých druhů fantastických zvířat nebo okamžiků z kouzelnické historie.

Rozhodně tedy doporučuji přečíst bajky všem, kteří chtějí o světě Harryho Pottera vědět co nejvíc a neodradí je to, že bajky barda Beedleho nesou punc kouzelnických pohádek.

Poznámka: Celý text lze dohledat i na blogu nogwarts.blogspot.com. Jeho autorem jsem také já, ale jelikož je to blog zaměřený na HP, zmínka by určitě neměla chybět.


Mé hodnocení:




Žádné komentáře:

Okomentovat