12.4.14

Dej mně pití, ať mě nesužuje žízeň!

Dej mně pití, ať mě nesužuje žízeň a nevyprahne mně hrdlo a nezabije mě to!
Složité? Ale vůbec ne! Stačí si jen zapamatovat dva a tři.

Vítejte u dalšího článku o tom, jak správně napsat něco, co se dá napsat více způsoby, co rozeberu opět češtinářsky a přidám i nepříliš češtinářský způsob, jak si to pamatuji já. Půjde o mě a mně. U kterých vůbec není jedno, jak to napíšete, protože potom by se totiž mohlo stát, že kamarádku v těžké životní situaci požádáte "Podrž mně". A ona vás místo podpory označí za sexuálního prasáka.

Češtinářsky:
Existuje několik verzí osobního zájmena já mimo první pád - mě, mi, mne a mně - a problém je v druhém, třetím a čtvrtém pádě (kdo nedokáže v prvním napsat já a v sedmém mnou, ten snad ani neumí číst, tudíž pro něj to není). Protože to ale opravdu na těch pádech závisí a nedá se to vzít jinak, je nejsnazší je všechny rozepsat.

2. pád (bez koho, čeho?)
-mě, mne
-"Miláčku, co ty bys dělal beze mě/mne?"
"Ale jistě, jen se do mě zase pust!"

3. pád (ke komu, čemu?)
-mně, mi
-"Lásko, mně je smutno."
"Dej mi teď pokoj!"

4. pád (vidím koho, co?)
-mě, mne
-"Ty mě vůbec neposloucháš!"
"Bože, co kdyby sis mě už vzal?"

6. pád (o kom, o čem?)
-mně
-"Slyšela jsem o mně ošklivé pomluvy!"
"To nejsou pomluvy."

Ale takhle to vypadá na zapamatování poměrně složitě a já si i myslím, že tahat do toho obě verze, které se v jednotlivých pádech dají psát, je úplně zbytečné. Mne ostatně používá méně lidí. Tak se na to podíváme ještě nečeštinářsky:

2. pád - 2 písmenka
-mě
3. pád - 3 písmenka
-mně
4. pád je 2+2 (nebo 2x2), takže taky 2 písmenka
-mě
6. pád je 3+3 (nebo 2x3), takže taky 3 písmenka
-mně

Pokud má potom ještě někdo trochu jazykového citu, může místo mně ve třetím pádě používat mi, ale to se nehodí všude. Takže pokud se na to vykašlete a budete používat jen mě/mně podle dva a dva a tři a tři, neuděláte chybu.
Jinak existuje i pomůcka s tobě a ti, ale tu nepokládám za natolik exaktně spolehlivou jako matměmatiku.


Žádné komentáře:

Okomentovat