13. 9. 2014

Bez obchodů ve svátek?

Alespoň to opět přišlo na přetřes a mělo by jít, podle toho, co jsem se dočetla, o ze zákona nucené zavírání obchodů od určité velikosti, ve zkratce supermarketů a větších, o státních svátcích. A někteří by to rádi rozšířili i na neděle a ať nežerem, doslova, i soboty. A následné argumenty jsou o svěcení nedělí, slavení státních svátků, potřebě prodavaček a prodavačů trávit čas s rodinou a obdobném přístupu v zahraničí a na druhé straně pak o svobodné volbě podnikatelů kdy otevřít, svobodné volbě zaměstnanců uzavřít pracovní smlouvu s tím, že na ně může připadnout šichta o víkendu a svátku, a finančních ztrátách pro majitele i zaměstnance. No a po vynesení těchto argumentů je na řadě metání pravičáckých blesků a levičáckých hromů v rozsáhlých diskuzích, kde na konci stejně musí čekat cenzor s černým perem na ču*áky a de*ily.

Ovšem já, ač jsem proti, tyto argumenty proti používat nebudu. Ekonomii jsem pohřbila společně se složenou maturitou, jelikož je to velice povznášející a zajímavý obor, a svoboda rozhodnout se o svém majetku stejně jako svoboda rozhodnout se, pro koho budu pracovat, mi přijde naprosto v pořádku a jasná. A z argumentů pro zase nehodlám cupovat zahraniční přístup, protože v zahraničí mají hodně zajímavých i "zajímavých" přístupů, a možná bych se nemusela zmiňovat ani o nedělích trávených v náboženském transu uprostřed ateistické země. Ale ten zbytek rozeberu, protože mi jednoduše dává smyslu ještě méně, než zákaz tabletů ve škole podporující akci tablety do škol. A nebo je to kamufláž, kde někdo nechce přiznat, že vizitka žroutů obchoďáků se mu nelíbí, tak to chce zatrhnout s maskou blaha prodavačů.
Proč je to ale takový nesmysl?

Jednak - onen zákaz by se týkal jen velkých prodejen. Takže všechny maloobchody, benzinky, specializované krámky a další by byly otevřené jako dosud, prostě by se jen nedalo jezdit s košíkem a se šrotem. Čili strach z toho, že v pátek dorazí domů rodina rozesetá po republice a bude čučet celý víkend do prázdné lednice, stejně není třeba mít a jako nějaká revoluce bijící se za lidi mi to nepřipadá. Ale budiž, to není to hlavní. Tak se prostě zaměstnanci marketů seberou, strhané prodavačky věnují 24 hodin dětem, mladí studenti na brigádě svému miláčkovi (pokud nejsou součástí prodavaččiny rodiny) a znudění singles (i když dle zastánců to je neexistující kategorie, jelikož každá prodavačka má manžela a děti, po kterých touží dnem i nocí) své posteli. A všichni budou strašně šťastní, protože nikdo přece neupřednostní příplatek před čučením do zdi. Však se o práci o svátcích vůbec nikdo nehlásí, ne? Ne?

Tvrdší kalibr obhajoby následně nasazuje, že teď, když už mají prodavačky čas, půjdou se svou rodinou trávit nějaké aktivity. Půjdou na výlet nebo do parku, budou hrát hry (nezapomenout odklidit vše ostré z dosahu), nebo půjdou do kina, do divadla, do zoo, na výstavu, nebo budou koukat na televizi. A to už je kámen úrazu. Tyto instituce totiž nejspíš budou obsluhovat roboti a nebo jsme narazili na něco zvláštního. Prodavačky si podle zastánců onoho zákona zaslouží další volno, kdežto obsluha, technici, údržbáři, popřípadě herci, moderátoři a prodavači jinde budou hezky makat, aby ti z marketu měli jak ten čas vlastně trávit. Není to trochu nespravedlivé? Takový zametač sloního trusu na safari má asi práci stejně libou jako prodavačka a přesto v ní bude, protože ten trus nezametá v supermarketu?

Kdybychom chtěli být úplně spravedliví, tak přece v pátek odpoledne zamkneme všechno na petlici, budeme sedět do pondělí při svíčkách doma, pokusíme se nemít záchvat nebo zástavu a vzájemně se nepovraždit, ne? Nebo radši prosazovat jednu skupinu a ostatní ať si dělají, co libo? Já bych nechala zaměstnance, ať si sami vyberou, jestli dají přednost volnu v neděli nebo v úterý, jestli chtějí být doma nebo pracovat za příplatek a jestli jim víc vyhovuje klid v týdnu nebo si brát extra dovolenou na zařizování a účastnit se víkendového všudelidi.

A poslední super logický argument je svěcení nedělí a držení státních svátků. Že prý v neděli budou lidi v kruhu širší, užší nebo imaginární rodiny rozjímat nad svým životem a ve státní svátek nad událostí, která se ten den před dvaceti, padesáti, sto a více lety stala. Celý den asi. A budou se modlit a vymění konzumaci světskou za konzumaci duchovní. Naše kostely totiž zřejmě o pravidelných bohoslužbách a mších praskají ve švech, nikoho ani nenapadne trousit se maximálně na půlnoční jen tak, že se to jako dělalo vždycky, tak se to bude dělat dál, a každý od čerstvě školou povinného po jinak nečinného důchodce několikrát do roka za historického a vlasteneckého pohnutí pečlivě vyhledává informace, navštěvuje přednášky a vede plamenné diskuze na téma Jan Hus či rozdělení Československa. Přičemž nikoho ani nenapadne brát tyto volné dny jako leháro či výmluvu pro pořizování opice.

A to je asi ještě horší. Vymlouvat se na potřebu uctění něčeho, co stejně většina neuctívá (až na noviny, které zase mají jednou téma), ať už proto, že je jim to jedno, proto, že s původem svátku nesouhlasí, nebo proto, že mají úplně jiné starosti. A pokud místo toho půjdou do práce, proč jim to brát?

Já jsem třeba pro uvědomění si, že na Štědrý den lidé gruntují, zdobí a dávají si dárky, a klidně bych z toho den volna udělala. Ale jak si račte všimnout, není to tak. Ostatní svátky ani události potom nemám potřebu nějak zvlášť uznávat, i když stát ano. No a naopak spousta lidí nemá ráda Vánoce a klidně si napíší službu i na chvíli, kterou já bych práci nikdy neobětovala, a jsou rádi, že třeba nebudou trčet sami doma, nebo že je nebudou otravovat s něčím, do čeho se jim nechce. Tak proč je nenechat, ať si to rozhodnou sami? A pokud jde o to, že s vedením nějakého velkého mezinárodního řetězce se nedá domluvit, protože se nedá mluvit s někým, kdo v zaměstnancích vidí koště, tak podle mě řešení není v nařízení zákonného volna navíc, ale v důslednějších kontrolách podmínek, v jakých zaměstnanci pracují, a nekamarádíčkování managementu s inspekcí. Ono mě to sice zajímat nemusí, když já nejspíš prodavačka nebudu a ani jeden z mých příbuzných v žádném řetězci nepracuje, ale omezení svobody s tak moc chatrným vysvětlením (přičemž chatrnější je snad už jen vozový park ČD), mi příliš nevoní.


Žádné komentáře:

Okomentovat