19.3.19

Poslední výkřik, část 2

První část článku (proto toto berte jako jeho dokončení s úvodem v něm a závěrem zde) s reakcí na nejděsivější film české tvorby (jen ne v tom smyslu, jakém si to tvůrci tohoto trapně neumětelského hororu přáli) jsme skončili ve chvíli, kdy neznámý vrah, jenž může být zatím úplně kdokoli, zabil neznámého cosplay Davida Bowieho, o němž nikdo nikdy neřekl, kdo to vlastně je, v domě třicetileté středoškolačky Karin, nebo spíš jejího čtyřictiletého dědy, zatímco ona přespávala u kamarádky Lucky. Na jeho vraždu tak nepřijdou hned. Vlastně mám dojem, že se o něj do konce filmu nikdo nezajímá a nepřijdou na ni nikdy. Karin se spíš zajímá o to, že je zase ve zprávách, protože tohle je pro zpravodajce bomba. Dcera před osmi měsíci zavražděných obyvatel Petrovic byla napadena a nic se jí nestalo. Jo a mimochodem, ten samý útočník možná zabil i místní ředitelku, ale to je vedlejší. Také se zajímá o pokračování milostného dramatu s Erikem, který se po neúspěchu v Anglii pokouší dostat Karin zpátky, a i o to, že právě na Erikovi je řada, aby rozvířil vody podezření. Teda asi. On všechno oznamuje jako "95 rovných a hranolky budou za moment".

Sdělí totiž Karin, že jeho strýc, detektiv Sinclair, Zinklér nebo Singler, to taky ještě nevíme, je schizofrenik alkoholik. Ha! Já věděla, že tam lítá schizofrenie a drogy, jinak ten film vysvětlit nejde! A navíc to i dokáže! Ukáže Karin jeho pokoj, kde je... šok... neustlaná postel? Jo aha, on ten hudební šok měl patřit až k hromadě fotek Karin, jen ho blbě načasovali. I když by mě zajímalo, kde k těm fotkám přišel, jsou celkem detailní a některé z anfasu, zatímco ona nemá tucha, že ji někdo cvaknul? Pořád to však nemusí znamenat, že je vrahem. Tím si Erik není jistý, ví jen, že strejda není normální. Asi. Pronesl to jako "nevim, proč objednávka tak trvá, to neni normální." Ale možná on ví. Má totiž v pokoji i složku nadepsanou hezky čitelně PODEZŘELÝ. Jak to tak policajti mívají. A uvnitř je nespanilý podezřelý profesor Spanilý. S infem, že byl milenec Karininy matky. Zvrat! ...pro toho, kdo nikdy neviděl Vřískot. Pak chvilka klišé napětí, jestli je strejda Zingler nachytá při slídění (když velkoryse přehlédl i to auto, co mu zaparkovali na příjezdové cestě), a pak rovnou udeřit na Spanilého a všechno mu vyblít. Protože jak jinak se zachází s údajným sériovým vrahem, že. Tihle fakt zdrhli z ústavu. Sice se o něm ještě nikdo nezmínil, ale podle mě jsou celé Petrovice v nějakém pyschiatrickém areálu a Morávková je znuděná vychovatelka.

Karin však měla štěstí. Erik je sice čím dál úchylnější a jeho pokusy o podezřelé pohledy do kamery čím dál otravnější, ovšem i kdyby byl Spanilý vrah, tak blbej jako oni není, aby se ihned přiznal, a tak zase ve zdraví odešla. Jen on sám zpanikařil a dal si spanilou jízdu za Sinclairem na místní stanici, aby mu vynadal, že o něm roznáší drby. Vlastně ale tahle hádka působila jako nejpovedenější scéna. Když pominu, že detektiv se sekretářkou tu sedí u počítačů na recepci, působila skoro přirozeně. Skoro. Jenže zvuk a předabování i tohle posílá do háje. Jako Morávková Singléra, protože už ji jeho ujetost štve. Rezignovaně v závěru zapíše jeho neustále opakovanou větu "on-je-zabil" a pošle ho do pryč. Boží. Pár vteřin slušné práce. Kde se to tu vzalo? Bohužel, dlouho to nevydrželo. Vrah se totiž propašoval i na náhle záhadně prázdnou stanici tak, abychom teď podezřívali i pískáčka, tedy pubertálního kolegu detektiva Zinklera sebraného před mekáčem o velké přestávce, a skoro ji zabil. Akorát na něj vytáhla pistoli, tak zmizel. Aby přes telefon zase otravoval Karin. To zděšení, jaké při tom Karin předvádí... na DAMU by dostala jedničku. Jako lístek do jedničky u ČD a sbohem.

Erik taky vyvázl a vyrazil s Alanem do posilky. Pak měl záhadný telefonát, musí najednou pryč a tu náhle, jak nečekaně, vyrazí i na osamoceného Alana vrah. Tahle sekvence se už dost nudně opakuje. Samozřejmě proto, aby nás praštili po hlavě podezřením, že vrah je Erik. Což taky zvládají s nenápadností Deža na sjezdu nácků. Ono vůbec i scény, co mají být jakože napínavý, se táhnou jak Deža davem, když ho na sjezdu vyhmátnou. Jediné, co se netáhne, je vyšetřování vraždy cosplayBowieho. Nikdo si jí ještě nevšiml a pro děj nic neznamenala, jako celá jeho postava. Naopak vraždy, absence jakýchkoli reakcí na ně a přístup filmu čím dál víc připomíná Scary Movie, akorát oni to berou vážně. Na rozdíl od možného nebezpečí psychopata, když na zjištění, že Singer je cvok do vraždy Karininých rodičů a Karin, prohlásí, že tak se pomát, to je toho, nešil Karin, hlavně jestli to vyřeší, ne? Zdá se mi, že v tomhle místě už to nasralo i scenáristu. Na druhou stranu to z podezření vyvazuje alespoň jednu postavu. Lucku, která právě tohle a mnoho dalšího pronesla. Je totiž očividně na sériového vraha až moc pitomá. Dost pitomá, aby mu i sedla na lep a nechala se nalákat na lítání v noci po škole. Kam sice nechodí, protože maj vražedný prázdniny, ale kde si před pár dny nechala peněženku a až doteď ji to příhodně netrápilo. Takže ji musí urgentně vyzvednout v noci a nechat se tam nalákat i s Karin, dokud je škola prázdná.

A když jsme u toho, co je to vůbec za školu? Proč tam mají třídu, kde jsou lavice plné květináčů s pokojovkami? Co se tam učí? Kdo tam chodí? Co je to za obor? Proč je i ta škola schizofrenní? Proč zabil vrah školníka? Proč se mu na tričku rozpila krev dřív, než ho bodnul? A proč měl na zalejvání té provizorní botanické zahrady jenom jednu starou petku? Zato ale umřel jak baleťák, to se musí nechat. Ve chvíli, kdy se Lucka s Karin rozhodly ještě naposledy hrát puberťačky a vloupat se do ředitelny, kde konečně zjistíme, že Sinclaire je opravdu Singler. Záhada filmu vyřešená! Nebo... aha, on by měl být záhadou vrah, tak nic. Ale proč má ředitel na jinak prázdném stole složku o nepřijetí Erika, když ten se musel jako nyní už dospělej, kterej na žádnou školu nechodí, hlásit už někdy před lety? Fakt to není škola pro retardovaný? Nebyl vůbec žádný jiný způsob, jak Erika znovu připomenout? Proč je relevantní, že se tam před lety nedostal? Vedou na každého zájemce, kterého nepřijmou, roky extra složku? Ví tvůrci, jak to ve školství chodí? Chodili někdy do školy? Diví se někdo, že jsem v tuhle chvíli váhala, jestli zvládnu posledních 20 minut?

Pak ale zhaslo světlo a najelo se na finiš, takže se nám snažili naservírovat závěrečný děs. Jo, já se rozhodně děsila. Že mi to vyžehlí mozek. Ale zkusili to. Klasicky. Lucka se vydala do tmy, absolvovala pár falešných lekaček, zazpívala haló haló, tím upoutala vraha a dostala je do průseru, takže se děvčata rozdělila. Karin, po které šel asi vrah primárně (jelikož útočil skoro výhradně tam, kde nikdy nebyla, tak pochopitelně), se schovala do hromadný zpovědnice nebo co sakra byla ta dřevěná konstrukce na chodbě, aby z ní vyběhla přímo ve chvíli, kdy stál přímo před ní, protože z ní bylo vidět jenom úplně všechno, na to obvyklá honička, při které jí vlála jakási kartonová cedulka za krkem, pak k uondání protahovaná chvilka, kdy vrah náhle zmizel ze záběru, pak vykrádačka dalších hororů, když předstíral mrtvýho, a pak se ze záběru ztratila i Karin, aby se do něj vrátila Lucka. Poslední živá z celé party, která se z nepochopitelného důvodu rozhodla jít si zaplavat nebo co. Protože Masarykova škola v prdelákově má přirozeně posilku, saunu i bazén. A umře, což nepřekvapí. Po strašně dlouhé, táhlé, nudné scéně. Což taky nepřekvapí. Že tvůrci neumí akční scény a neví, kdy střih, jsme zjistili už na začátku. A asi je to významné nebo co, protože k tomu dostala velkolepý hudební doprovod jak na poslední rozloučení s prezidentem.

Zbyla tak už jen Karin, deset minut do konce a mě to nejen vůbec nezajímá, ale vyloženě toužím to vypnout. Je to horší, než udržet otevřené oči v pondělí ráno. Nerozsekne to ani náhlé zjevení Singlera, který má stále udržovat dojem, že vrahem je on. Protože už každý chápe, že není, protože každý viděl Vřískot, a jeho "Je tady policie?" "Já jsem policie!" nemůže vyvolat ani facepalm. Jen facewall. I když souhlasím s jeho výtkou, že jsou blbý, že tam chodily. Na druhou stranu, všichni jsou tam blbí, tak co se diví? Načež začne na Karin psychopaticky ječet, že ten pokoj byl vlastně Erika, že to on je cvok a schizofrenik a (protože kromě neschopnosti napsat akční scénu, napínavou scénu, smutnou scénu, filmovou scénu nebo scénář, neumí napsat autoři ani argument) zakončí to řevem VĚŘ MNĚ A NE JEMU! Velmi přesvědčivé. Hned ti skočím kolem krku. Zjevně fakt taky není normální. Jako všichni tam. Hlavně tvůrci. Kterým zase uteklo načasování hudebního doprovodu a kteří ještě nesladili postsynchron.

To totiž náhle začne hrát zvolněná hudba typická pro scény, kdy už je po všem, ale na obraze se teprve dostáváme do finálního střetu ve školním divadle, kam už rovnou mohli naroubovat konec originálního Vřískotu a nic moc by se nezměnilo. Prostě přijde vrah, vybleje svůj nesmyslnej důvod v utahaně napsaném monologu, vyjádří přesvědčení, že když ho nedostali "tenkrát", což bylo před dloooooouhými osmi měsíci, po které úspěšně unikal spravedlnosti, nedostanou ho ani teď, to dá rozum, pak rvačka se superrealistickým a vůbec ne zrežírovaným životzachraňujícím kousnutím, další troška totálně špatně předabovaného a napsaného dialogu, dvě minuty k nesnesení, "karate chvat", který určitě dospělého chlapa totálně složí, budeme tomu věřit, nesmíme zapomenout na šok "mrtvý vrah ještě není úplně mrtvý", jeho mdlé dobodání už zcela otrávenou hlavní postaovou no a nutné okamžité usmíření se všemi ostatními přeživšími úchyláky završené uskákanou popovou skladbou do titulků.

Kolik tohle všechno stálo sice nevím, ale podle výsledku to mohli dát na úvěr. Ovšem protlačit to do kin, to museli vypláznout pěknou dardu. A nebo šikovnej jazyk v ložnici nějaké odpovědné osoby. Jinak si to představit nedokážu.

Mé hodnocení:

1 komentář: