25.12.22

David Day - Tolkienovy temné síly

Originální název: The Dark Powers of Tolkien
Rok vydání: 2018
Český překlad: 2021

Porušila jsem svou novou tradici a letos si nekoupila žádnou knihu od Kariky. Měla jsem dvě vyhlídnuté, ale pak jsem je zapomněla závazně objednat a už nebyly k dostání. Místo toho jsem se vrhla na tuto sérii o Tolkienově světě Ardy. Nebyla tedy připravena ani schválena nikým, kdo má kontrolu nad Tolkienovým dílem, takže je to jen pohled "učeného fanouška", ale mně se dost zalíbil.

Zabývá se temnými stvořeními a silami zla působícími ve Valinoru a ve Středozemi a jejím okolí v prvním, druhém a třetím věku. Tedy Melkorem a jeho přerodem v Morgotha, děsivou Ungoliant, balrogy, skřety, zlobry, draky, vlkodlaky, lidmi, kteří se nechali temnotou zkazit, a samozřejmě nazghúly, černokněžným králem Angmaru, Sauronem, Glumem, Sarumanem a dalšími postavami známými z trilogie Pán prstenů. A to včetně mnohých jejich střetů se silami dobra. 

Není to vyloženě jejich encyklopedie "v universu". Co jsou zač a jaký dopad na děj a vývoj všech věků měli, shrnuje jen krátce, vlastně nemluví o tom světě jako takovém. Hlavním účelem je rozbor jejich podstaty, tedy rozbor podstaty zla ztělesněné v této konkrétní postavě, a hledání, kde k nim Tolkien mohl vzít inspiraci, jakým mýtům různých kultur odpovídají, v čem se naopak od své inspirace liší a jak lidé z těchto kultur vnímali zlo. 

Jediná nevýhoda knihy tak je, že je moc krátká. Je to vlastně stručný rozbor filozofie zla v literatuře - zejména starých eposech Germánů, Anglosasů a Skandinávců, jimiž se Tolkien nejvíc inspiroval, s kulminací ve Středozemi, doplněný obrovskou spoustou nádherných ilustrací a časovými osami různých frakcí v různých věcích. A to je potom jasné, že se do něj moc textu nevejde, protože nemá ani 300 stran, a kdyby byl delší a zachoval si formu, tak už ho nikdo nekoupí, jak se nad cenou budou protáčet panenky. 

Je ale dost informativní. Samozřejmě všechny informace lze dohledat i jinde. A vychází z publikovaného Tolkienova díla. Ale já četla hlavní ságu, Hobita a Silmarillion a i tak jsem měla spoustu nejasností a dotazů, a když jsem se pokoušela nějaké informace najít, akorát mě zase a znovu přehltil Silmarillion, kterému se těžko dostává na kobylku, jak je přecpaný. V této knize je naopak všechno docela jasné. Třeba konečně rozumím tomu, co byli zač mohyloví duchové, kteří v první knize téměř zničili Hobity, proč měl Sauron podobu velkého oka, mám stručnou, ale jasnou představu o tom, jaké vztahy byly mezi jednotlivými služebníky Saurona a co dělali, když byl Sauron mimo obraz, a proč se vůbec hromada zlých věcí stala. Kdybych to načítala zvlášť podle toho, co najdu, nebo se dokonce snažila si vzpomenout ze Silmarillionu, tak to takhle propojené tak snadno nedám dohromady. 

K tomu se mi moc líbil kontext ostatních bájí. Zjistit, že Melkor je vlastně Lucifer, že Sauron je velice podobný Odinovi, číst o nicotě zosobněné v Ungoliant a o tom, jak ji vnímají na východě (je ale pravda, že o bytostech jako Ungoliant se mohl rozepsat víc, takhle skoro ani nezmiňuje, že to není to jediné, co kdy číhalo kolem Ardy), srovnání různých bitev mezi temnými silami a elfy, Maiar a Valar se skutečnými historickými bitvami, jimiž se Tolkien inspiroval, to mě bavilo. Vytýkám pouze postoj ke skřetům, protože u nich uvádí jednu verzi jejich původu, jako by ji přesně takto určil Tolkien, a vychází z ní dál při analýze jejich podstaty. Ve skutečnosti se Tolkien vlastně nikdy nedokázal rozhodnout, jak skřeti vznikli, protože každá možnost měla závažný konflikt s jeho přesvědčením, a tak se to nedá odmávnout, jako to udělal autor. 

Pochopitelně to ani není vyčerpávající obsah. O každé z uvedených postav by se dalo napsat mnohem víc a dalo by se jich ještě mnohem víc najít. Ovšem jak jsem řekla, s tolika ilustracemi a s takovou formou by to byl třikrát dražší svazek (a to jsem ho nakonec koupila jen díky slevě). Navíc je to jen jedna ze série knih o tomto světě, ještě jedna na mě čeká pod stromečkem a možná si někdy seženu i další, a spousta informací, které mi tady třeba i chybí, bude v nich. Jen by bylo lepší, abyste tuhle nebo jinou knihu ze série zkusili až poté, co se s jejich světem setkáte skrze publikované příběhy, a to včetně Silmarillionu. Jinak vám spousta zmíněných jmen a událostí bude naprosto neznámá. 

Mé hodnocení:

1 komentář:

  1. Věřím, že fanouškovi Tolkiena se kniha určitě bude líbit. Upřímně, já jsem se ještě nedostala ani ke knize Pána prstenů. :D

    OdpovědětVymazat