14.2.20

Lidi pRObeRtE sE!!1!

Vakcíny způsobují autismus! Světové mocnosti ovládají Ilumináti! Země je placatá! Islamisté pronikají do škol! Gayové chtějí přečipovat heterosexuály! A Ještěří lidé jen koukaj, jak jim ti všichni lezou do zelí?! 

Nikdy jsem ničemu z toho samozřejmě nevěřila. Jak bych taky mohla, každý ví, že Země je ve skutečnosti dutej jehlan, ve kterým se schovává ještě jedna mnohem větší Země, a globální oteplování nastává proto, že se omylem zabodnul Krišnovi do pr... ány. Současnými konspiracemi se spíš jen bavím, abych si nezoufala (díky Jeffe Holidayi a Mylesi Powere). Ale v dobách, kdy jsem objevila internet a začala se na mě valit hromada informací, aniž bych s nimi uměla pracovat, jsem uvěřila ledasčemu. Včetně mnohých lákavě znějících konspiračních teorií. Některé vám tu proto představím.

zdroj
  • 11. září má na triku vláda USA
Možná odpovědné orgány jen koukaly stranou, ale existuje i mnohem drsnější teorie, že útok samy zinscenovaly. Slavné výbušniny a částečně řízené demolice, zabíjení vlastních lidí a podobně, vše s úmyslem hodit to na blízkovýchodní teroristy, aby i civilisti chtěli vybombardovat každou prdel v Iráku. Dodnes existují po celém světě stovky tisíc věřících a já viděla spoustu dokumentů, kde odborníci a "odborníci" rozebírali každý úlomek možného důkazu s výsledkem, jak tohle přece nezpůsobil normální únos letadla, to dá rozum, všichni přece ví, jak se správně unáší letadla. A to i včetně více či méně údajných únosců, kteří ve skutečnosti byli někým jiným, nebo rovnou celý ten den doma za pecí. 

Já ovšem neměla nejmenší tušení o fyzikálních a chemických vlastnostech oceli, leteckého paliva ani dalších prvků, s kterými teoretikové operují, ani o zahraničních vztazích a situaci v Iráku v době, kdy mi bylo 9 (nebo i 28 když se to tak vezme), takže jsem všemu z dokumentů věřila. Znělo to učeně, vysvětlovali to jednoduše a dávalo to smysl, pokud mi nezbývalo, než věřit. 

  • Kennedyho zabila CIA
Kdo ho ve skutečnosti zabil, mě zase tak nebralo, protože jde o americkou historii, něco pro mě velmi vzdáleného, ale možná i proto nebyl problém uvěřit. Oficiálně zavraždil J. F. Kennedyho, prezidenta USA, dne 22. 11. 1963 Lee Harvey Oswald. A je mnoho článků, publikací a dokumentů, které to blíže rozvádí, třeba i jedna kapitola v celkem dobré a nedávno tu doporučené knize. Nicméně podle této teorie byl Oswald jen obětní beránek. Ve skutečnosti Kennedyho zastřelili agenti CIA nebo FBI nebo prostě nějaký agenti, protože agenti jsou vždycky tuty podezřelý individua ve slunečních brýlích, zejména když jsou to agenti prodejního oddělení Alzy, a proto se také Oswalda tak rychle a rázně zbavili. Však prý důkazy nasvědčují více střelcům, Kennedy jako vysoký politik jel v mnoha věcech, někteří to dokonce hážou i na Marilyn Monroe, na který jezdil taky, no kdo by ho nezabil! 

A protože CIA taky jede v lecčem, kromě tý Marylin, obyčejný občan země o půl světa dál nemá šanci zjistit v čem, obestírá ji utajení a ano, ve vrcholné politice se dějí atentáty, bylo to nasnadě. Pro mě ničím odlišné od vraždy Caesara a něco, co se samozřejmě mohlo v klidu támhle někde daleko stát, tohle je vysoká hra, on by se někdo divil?

  • Armstrong a spol přistáli v Nevadě
Víte, že lidi nikdy nebyli na Měsíci? Ve skutečnosti přistání nafingovali na supertajné pouštní základně nebo ve zcela netajných filmových studiích, v tom není úplně jasno, a buď jakýsi režisérský amatér nebo Stanley Kubrick, zase záleží, koho posloucháte. Nicméně i tato teorie pracuje s mnoha vědeckými "důkazy", vznikla o ní nemalá řada dokumentů a určitý smysl se v tom taky najít dá. USA se snažily porazit SSSR v době studené války ve vesmírném závodu, jenže nemohli dostat živou posádku na Měsíc a zpátky, tak prostě všechny podfoukli. A s úrovní médií v tehdejší době se to sneslo.

Tady na mě taky významně fungovalo, že mnohé teorie pracují s astrofyzikou, vesmírem, zářením a dalšími záležitostmi, kterým nerozumím stejně, jako jsem jim nerozuměla tehdy, a proto jsem opět zkrátka jen věřila učeným řečem, jež mi předestřely jednoduchý a bez dalšího zkoumání pochopitelný příběh. Navíc už tehdy se přece točily filmy plné triků. 

  • Místo Titanicu ztroskotal Olympic
Tahle teorie nezahrnuje vládní spiklence a vrahy, ale pojišťovací podvod, pro který loďaři vyměnili  fungl nový Titanic za těžce poškozený Olympic, nechali ho potopit a shrábli vyšší pojistku. Jednoduše přešroubovali název, upravili vybavení a přehodili je v docích před vyplutím. Jenom se to trošku vymklo z rukou, protože kvůli zmatení nedorazila připravená záchranná loď, a tak jim ta pojistka moc platná nebyla s tolika mrtvolama na dně.

I zde jsem viděla dokument, dokonce nejeden, a dokonce i dabovaný v televizi, takže to znělo hodně oficiálně, a se všemi důkazy, co do sebe přesně zapadaly, to dávalo smysl. Pojišťovací podvod se přece dělá. Neměl by, ale dělá. Obří společnost chtěla minimalizovat ztrátu, k tomu všechny dohady o (ne)existujících záchranných lodích, světlicích, ledovcích a plul vůbec Titanic správným mořem, nebo se to hodilo na nevinné kry? Bylo přece jasné, že něco není v pořádku, a když může chtít pojišťovnu natáhnout tady Pepa Vopička s bouranou feldou, proč ne White Star Line. Však že si v onom dokumentu některé důkazy sprostě digitálně přidali, jsem zjistila náhodou až po letech.

  • Elvis neumřel a Hitler taky ne
Oba totiž fingovali smrt, jeden, aby se vyhnul ničivé slávě, druhý, aby se vyhnul ničivému tribunálu, a zmizeli dožít do ústraní. U Elvise už ani nevím, proč jsem tomu věřila, nevzpomínám si na žádné důkazy kromě náhodných "spatření". Asi mě ani moc nezajímal, líbily se mi jen dvě jeho písničky a on sám vůbec ne. U Hitlera to bylo kvůli hromadě článků a videí o tom, jak nalezené pozůstatky vůbec nejsou jeho, jak se vyměňují, ztrácí v ruských archivech, jak to tam zdupala Rudá armáda a té skočila na záda Americká armáda a jak se snažili tuto kapitolu uzavřít, tak lidem nakecali lež, zatímco Hitler se opaloval v Argentině, kam odplul tajnou ponorkou. Pěkně dlouhá cesta.

Podobně jako u Kennedyho šlo sice o teorie, na nichž mi moc nezáleželo. V době, kdy jsem se k nim dostala, už Hitler tak jako tak mohl žít leda kdyby byl Amazonka a Elvis by to měl za pár. Pořád mi to jen přišlo zajímavé a hlavně opět přesvědčivě logické, že se chtěli schovat, tak fingovali svou smrt. Však to je námět hromady filmů, no ne? Dokonce i u Romea a Julie, než to ta děcka zvorala. 

  • Mimozemští astronauti vyvíjeli civilizace
Tady ne, že by lidstvo bylo mimozemským experimentem, to je jiná teorie, kterou jsem ze zásady odmítla, já jsem experiment výhradně mladické nerozvážnosti mých rodičů. Ale v dávných dobách sem cestovali mimozemšťané, komunikovali se starými civilizacemi, pomáhali jim s rozvojem a... jakmile nám ukázali foťáky a kamery, přestalo je to bavit. Protože je přece hromada kreseb a sošek podivných postav ve skafandrech z různých koutů světa.

Z toho důvodu na toto téma existují opravdu záplavy podkladů a nejen od slavného von Dänikena. Je to přece jasné, ne? Lidstvo s šutrem v pařátě nemělo šanci objevit tak moc věcí bez pomoci někoho vyspělejšího (který je asi sám objevil pomocí někoho vyspělejšího a ten ještě vyspělejšího a kde to vzal ten první ví Zeus... nebo někdo vyspělejší). Potom jsem se ale rozhodla, že mimozemšťani jsou podezřelí, a přehodila na teorii cestovatelů časem z budoucnosti. Vytvoření časové smyčky bez bodu 0 jsem samozřejmě neřešila, bylo to především líbivé a vlastně na tom pro normální život vůbec nezáleželo. Jen si člověk připadal... chytře, jak odhalil původ věcí.

A tak to bylo se všemi ostatními teoriemi. Našla jsem nějaký přes původní zvukovou stopu předabovaný dokument, ten přednesl spoustu líbivých hypotéz, složitě znějících stop, o kterých nemá běžný divák ánung, a hlavně motiv, co se bez dalšího přemýšlení zdál zcela možný. Někdy jsem třeba uvěřila jen po dobu toho dokumentu, nebo to hned po něm vypustila z hlavy, ale ukazuje to, jak hrozně jsem byla zmanipulovatelná. Nezajímalo mě to tolik, abych si cokoli ověřovala, ani mě vlastně nenapadlo nic ověřovat. Že by mohli zkreslovat údaje, nebo dokonce rovnou lhát, vždyť to by je nenechali točit, ne. Na internetu jsem byla nováček, uprostřed střední, žádné zkušenosti, vedená jen k tomu, jak lhát se při práci nesmí. Naopak někdo přede mě položil velice erudovaně a vědecky se tvářící rozbory, které mi nic neříkaly, ukázal, ať si to takhle vyložím, a tadá.

Třeba proto jsem přesvědčená, že fakt není na místě vyčítat dětem a puberťákům, když na něco naletí. Je hrozně snadné zapomenout, jaká jsme byli telata. Jo, hlavně ty, co si myslíš, jak strašně jsi byl vyspělý. Nejde totiž o inteligenci nebo jestli čtete Dostojevského nebo facebook. Ostatně já Dostojevského nikdy nezkusila a idiot snad nejsem. Takový člověk jen zkrátka ještě nemá zkušenosti s tím, co je ve světě médií a (dez)informací možné, a pokud má, třeba používá photoshop, ještě mu vůbec nemusí secvaknout, že ten photoshop používají všichni, jen místo nafukování svalů nafukují globální dění a pak mění kyslík za dusík. To už je další level a k němu se musíme dobrat postupně poznáním. Pokud teda i ve čtyřiceti někomu nestačí akorát poznat cestu z hospody domů, tam se moc zachránit nedá. Možná leda když sousedi šoupnou tu pokopanou popelnici konečně stranou.

Zajímavé ale je, že jsem třeba nikdy nevěřila chemtrails nebo jiným teoriím o chemii. Nikdy jsem jí nerozuměla, ale na rozdíl od "důkazů" z fyziky nebo historie jsem ji měla za něco tak snadno prokazatelného, když můžu nastavit ruku a odebrat vzorek, že by se to utajit nedalo. Usekat všem ruce? Možná právě tento začátek, kdy jsem objevovala víc a víc teorií a víc a víc jich zavrhovala jako krávovinu, mě nakonec "vyléčil" a dovedl ke kritičtějšímu myšlení. Další věcí bylo i letité předplácení Enigmy. Jako je to zábavné čtení na dlouhé večery, ale... vycucané z prstu zdrojů, když už ne redaktorů. I tam totiž publikovali čím dál absurdnější témata, a jak jsem ji pravidelně četla pátý rok, jedno téma se zopakovalo třeba počtvrté,najednou tvrdili něco úplně jiného než minule a popáté to bylo zase jinak, pak rovnou s faktickou chybou... vona to bude blbost, ne? A když je blbost tohle... asi i ten zbytek. No a nakonec jsem se dostala i k "theory debunked" článkům a videům, což už byl úplný konec.

Tím nechci říct, že neexistují podvody i ve velkém. Vypíchnout chci něco jiného. Je hodně snadné člověka zmanipulovat, pokud nemá zkušenosti se světem, nebo pokud se uzavřel do své bubliny, a někdo mu nesmysl podá zajímavým způsobem se šokujícími podklady, ať už překroucenými nebo vymyšlenými, a naznačí, že právě odhalili celosvětovou děsivou konspiraci, že vstoupili do pravdy. A taky chci říct, že máte přemýšlet. Všechno fakt není kampaň, dokonce za všechno ani nemůže Kalousek. Mnoho konspirací se detailně zabývá tím, zda by byla technicky proveditelná, což by velká část samozřejmě byla. Ale účelově ignoruje, zda by byla proveditelná i v reálném světě. Konspirace, kde je nutná spolupráce a mlčení tisíců lidí a další tisíce přihlížejících musí být slepí nebo nekompetentní i ke koupi rohlíků (jako třeba každý jeden kolemjdoucí, co si v docích nevšiml, jak několik týdnů přestavujou obří zaoceánské lodě jednu na druhou), zkrátka nefungují. Už když znají tajemství dva, je to o jednoho víc, než je zdrávo, a někdo si dřív nebo později pustí hubu na špacír. A ne, anonymní vědec X s rozmazaným obličejem, aby ho nenašla CIA, to nebude. 

4 komentáře:

  1. Co máš proti cestám z hospody? Nepotkal jsem slušnější lidi než opilce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bejvaj takový... kluzký a růžovooranžový nad ránem... :D

      Vymazat
  2. Je to tak, v tomhle věku (a asi tedy nejen v něm) je člověk vůči informacím hrozně zranitelný. A vzhledem k tomu, že kritické myšlení z nebe nepadá, může to období trvat opravdu dost dlouho.

    OdpovědětVymazat
  3. No, 11.9. bych možná i věřila a tomu Armstrongu taky :D ale většinou prostě nad takovýma věcma nepřemýšlím, protože znát pravdu by mi svět nezměnilo :D a i kdyby, tak já z prdelákova nemám ani šanci nic zjistit

    OdpovědětVymazat